آجر باکیفیت مستحکم بوده و در مقابل فشار، نفوذ آب و سرما مقاوم است. آجر سفالی هایی که حرارت زیاد خورده باشند به رنگ سبز درمیایند بسیار مقاوم‌تر از دیگر نمونه‌ها هستند و همچنین در هنگام برخورد با دیگر آجرها صدای زنگ می‌دهند و همچنین آجر سفالی که حرارت کمی خورده باشند و در پخت دچار مشکل شده باشند سست هستند و نفوذ آب زیادی دارند و در مقابل سرما مقاومت زیادی ندارند این آجر سفالی را می‌توان به‌راحتی تشخیص داد ابتدا رنگ آن‌ها روشن است و دیگِ مقوله که می‌توانید این آجر سفالی را شناسایی کنید به‌محض ضربه خوردن صدای تاپ‌تاپ می‌دهد، همچنین چگالی آجر باکیفیت بیشتر است نصبت به آجرهای باکیفیت پایین.

کیفیت آجر

آجر باکیفیت نباید بیشتر از هشت درصد وزن خود، آب به خودش جذب کند. اگر چنین حالتی اتفاق بیفتد آجر سفالی استفاده‌شده در بنا پوک و شکننده می‌شود و اگر کمتر جذب کند نمی‌تواند ملات را به‌خوبی به خودش جذب کند.

کاربرد انواع آجرها

کیفیت آجرها به مسائل مختلفی ارتباط دارد به‌طور مثال نوع کوره‌ای که آجر سفالی در آن پخته می‌شود، خاک رسی که به وابسته آن ملات و خشت شکل می‌گیرد اگر حامل ناخالصی باشد می‌تواند ترک یا سوختگی نیز به همراه داشته باشد و در آخر میزان حرارتی که به خشت‌ها منتقل‌شده است، ممکن است در کوره‌ای چرخش حرارت به‌طور مساوی انجام‌نشده باشد، بنابراین خشت‌هایی که حرارت مناسب داشته‌اند آجرهای باکیفیت تولید کرده‌اند و خشت‌هایی که حرارت مناسب نداشته‌اند آجرهایی باکیفیت را به عمل می‌آورند، با توجه به کیفیت این آجرها کاربرد آن‌ها در ساخت سازه‌ها نیز متفاوت هستند، به‌طور مثال آجرهای جوش(باکیفیت بالا و مقاوم) در محل‌هایی کاربرد دارد که فشار زیاد و به گفته متخصصین فن باربر باشد استفاده می‌شود.

 آجر جوش

این محصول مقاومت بسیار بیشتری نسبت به گونه‌های دیگر خود را دارد و در حرارت بالاتری قرار داشته آب به خودش جذب نمی‌کند به‌طور ساده می‌توان گفت قدرت جذب آب آن صفر می‌باشد و بسیار جنس مقاوم و سختی دارد کاربرد این نوع آجر سفال در قسمت پی، پله و … می‌باشد به‌طور کل می‌توان گفت توان مقاومت در برابر اشاره‌ای زیاد را دارد.

آجر معمولی

این آجر به‌صورت نرمال پخته‌شده. از مشخصات فنی آن می‌توان جذب پایین آب وزن مناسب و رنگ روش را نام برد، این آجر سفالی در حال حاضر جزء مصالح پرکاربرد در ساختمان‌های فعلی می‌باشد، پیشینه استفاده از این محصول را می‌توان در کتیبه‌ها و یا آب‌انبارها بازمی‌گردد.

آجرهای خام پخته

این اجرها حرارت کمی در کوره دیده و می‌توان به‌راحتی گفت پایین‌ترین کیفیت را در میان اجرها دارد. از مشخصات این محصول می‌توان گفت رنگ آن مایل به قرمز می‌باشد و مقاومت آن و ازنظر استحکام آن را شبیه به خشت دید، این محصول درگذشته این محصول در سازه‌ای آبی (آب‌انبارها) استفاده می‌شده و برای بالا بردن مقاومت سازه باید این اجر سفالی در مخلوطی از ملات آهک و یا ساروج مورداستفاده قرار بگیرد. امروزه این‌چنین آجرهایی را برای پخت مجدد وارد کوره کرده تا آجر مجدداً مورد پخت قرار بگیرد و کیفیت آن استاندارد برسد.

0 0 votes
امتیاز به این محصول