این آجرها از خاک رس یا خاک سفال تهیه می شوند و در صنعت ساختمان سازی بسیار کاربرد دارند و دارای شکل های مختلفی می باشند مکعبی شکل ، مستطیل ، توخالی و توپر که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی آجر سفالی ماشینی می پردازیم .

آجر سفالی ماشینی چیست ؟

آجر سفالی ماشینی از آجرهای است که روی سطح آن دارای سوراخ های است که اضلاع آن ۵/۵ در ۱۱ در ۲۲ سانتیمتر می باشد و قطر این آجرها ۵/۱ تا ۲ سانتیمتر است و سوراخ ها بیشتر از ۲۵ درصد سطح آجر را نباید بگیرند و فاصله این سوراخ ها از یکدیگر کمتر از ۳۰ درصد طول آجر می باشد.

آجر سفالی ماشینی

ویژگی های آجر ماشینی

در قدیم آجر سفالی ماشینی ساخته دست بشر بوده است ولی امروزه استفاده از ماشین ها در تولیدات بالا می باشد و این آجرها دارای ویژگی های بسیاری هستند که چند نمونه از آن را بیان می کنیم :

بیشتر بخوانید: آجر سفالی

سوراخ دار بودن

اولین ویژگی این آجرها سوراخ دار بودن است که در سطح خود چندین سوراخ دارند که این سوراخ ها باعث می شود ملات به داخل آجرها بیشتر نفوذ کند و مقاومت بالاتری داشته باشد.

وزن کم

یکی دیگر از ویژگی های آجر سفالی ماشینی وزن کم آن می باشد که به دلیل داشتن سوراخ روی سطح آجر سبک می باشند و ملات آن را به خوبی نگه می دارد.

استقامت بالا

از سومین ویژگی این آجرها به دلیل محکم بودن و مقاومت بالا اکثر مهندسان و پیمانکاران ساختمان از این آجرها برای دیوار چینی و دیوار باربر استفاده می کنند.

مقاوم در برابر زلزله

از ویژگی دیگر این آجرها به علت سبکی ضد زلزله هستند که این مسئله در ساختمان سازی از اهمیت خاصی برخوردار است.

عایق بودن

آخرین ویژگی آجر سفالی ماشینی عایق بودن در برابر صدا و حرارت می باشد که از مهمترین ویژگی این آجرها می باشد که هم در دیوارچینی و هم در نمای ساختمان از این آجرها استفاده می شود.

آجر سفالی ماشینی

کاربردهای آجر ماشینی

آجر سفالی ماشینی مانند دیگر آجرها برای ساخت دیوارهای مختلف استفاده می شود که این دیوارها بسیار مقاوم و استحکام دارند و در عین حال سبک هستند و در ساخت همه سازه ها از این نوع آجر استفاده می شود و تنها سازه ای که نمی توان از این آجرها استفاده کرد طاق ضربی می باشد و از دیگر کاربردهای آن در نمای ساختمان می باشد.

بیشتر بخوانید:  تزئینات آجر کاری

آجر ماشینی به چند روش تولید می شود؟

آجر سفالی ماشینی به سه روش تولید می شود روش گل نرم ، روش گل سفت و روش رس خشک که در ایران به روش گل نرم ، در آمریکای شمالی و مرکزی به روش گل سفت و در کشورهای صنعتی و پیشرفته به روش رس خشک تولید می شود.

روش گل نرم

در این روش که یک روش سنتی است در ایران رواج دارد که در یک گودال عمیق به عمق ۲ و قطر ۵/۲ تا ۵/۳ متر خاک رس را به مدت یک شبانه روز خیسانده می شود و گل به دستگاه قالب زنی وارد و بعد از قالب زدن خشت ها خشک و در نهایت در کوره پخته می شوند.

روش گل سفت

آجر سفالی ماشینی به روش گل سفت در جنوب آمریکای شمالی و مرکزی انجام می شود که تنها تفاوت آن با روش گل نرم این است که آب کمتری به خاک رس اضافه می کنند و گل سفتی درست می شود که این آجرها در کوره ها پخته می شوند که سه گودال در کوره ها وجود دارد یکی از گل آماده قالب زنی پر می شود و دیگری در مرحله خیساندن و سومین گودال خاک رس با آب مخلوط می شود که این روش گل سفت آماده قالب زنی می باشد.

روش رس خشک

آجر سفالی ماشینی به روش رس خشک که یک روش صنعتی و مدرن است انجام می شود که خاک رس حدود ۱۰ درصد رطوبت دارد و آب و خاک را به گل تبدیل نمی کند و برای تولید این آجرها خاک را درون قالب های از قبل بخار داده شده می ریزند و بعد درون کوره می پزند و دلیل بخار دادن این قالب ها یک رطوبت ۷ تا ۱۰درصدی به وجود آورند تا در زمان پخت ذرات رس به هم بچسبند و آجر مستحکم تر شود .

آجر سفالی ماشینی

سخن پایانی

آجر سفالی ماشینی یکی از بهترین و پرکاربردترین آجرها در صنعت ساختمان سازی در ایران می باشد که علاوه بر وزن کم دارای استحکام و مقاومت بالایی می باشد به همین منظور شما می توانید با شرکت آجرمیهن ارتباط و از نحوه سفارش و خرید این محصولات اطلاع حاصل کنید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول