یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی آجر سفالی است که برای دیوارچینی و دیوارکشی ساختمان ها از آن استفاده می شود و به علت سبکی باعث بالا رفتن سرعت اجرا می شود و یک سطح یکنواخت و هموار را ایجاد می کند و به همین علت در نماها از این آجرها استفاده می شود به همین منظور ما در این مقاله به بررسی آجر سفالی چیست و انواع آن می پردازیم.

آجر سفالی چیست ؟

برای اینکه در باره آجر سفالی و انواع آن اطلاعات کافی داشته باشیم ابتدا باید ببینیم که آجر سفالی چگونه تولید می شود . آجر سفال با استفاده از خاک رس و آب مخلوط و در قالب ریخته می شود و در کوره های حرارتی با درجه حرارت ۴۰ تا۲۰۰ سانتیگراد پخته می شود و بعد از دو روز از کوره خارج می شود. این ماده مکعبی شکل دارای سوراخ های منظمی است و این آجرها از نظر شکل ، رنگ و ساخت با هم متفاوت هستند و به علت اینکه آب را جذب نمی کنند چسبندگی خوبی با ملات ها دارند و وزن آنها بسیار سبک است و سرعت کار بسیار بالا است و کیفیت و مرغوبیت این آجرها برای استحکام سازه بسیار مهم می باشد‌.

پیشنهاد ما به شما : ساخت آجر سفال

کاربرد آجر سفال

در مورد موضوع آجر سفالی چیست و انواع آن باید گفت که این آجرها کاربرد بسیاری در ساختمان سازی دارند و به علت اینکه قدرت تحمل فشار بالا را ندارند بیشتر برای تیغه های دیوار به کار می روند و در نقاطی مانند دیوارهای باربر ، طاق ضربی بین تیرآهن ها ، سقف های تیرچه بلوک و در ابعاد بزرگتر برای کف ساختمان از آنها استفاده می شود‌.

مزایای استفاده از آجر سفالی

در باره آجر سفالی و انواع آن می توان گفت که این آجرها دارای مزایای بسیاری می باشند و یکی از مزایای آن صرفه جویی در مصرف ملات سیمان و استفاده از این آجرها باعث کاهش ۵۰ تا ۶۰ درصدی استفاده از ملات ها می شود و به عنوان یک عایق حرارتی مناسب عمل می کند و وجود سوراخ های که در داخل آن است یک فضای خالی را به وجود می آورد که به عنوان عایق حرارتی ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به آجرهای معمولی عمل می کند .

همچنین به علت سبکی وزن باعث کاهش هزینه ها مانند هزینه کارگران می شود و به علت سبکی سرعت عمل بیشتری در کار ایجاد می شود . این آجرها در کلیه سازه های بتنی و فلزی قابل اجرا است و در برابر آتش مقاومت زیادی دارد.

انواع آجر سفال

بلوک سفالی فوم دار

یکی از مواردی که در باره آجر سفالی چیست و انواع آن می توان گفت که بلوک سفالی فوم دار یک نوع از این آجرها است که این نوع آجر دارای یک ردیف سوراخ با عرض بیشتر در مرکز آجر قرار دارد که داخل آنها فوم یا یونولیت است که برای عایق حرارت و صوت استفاده می شود.

بلوک سقفی سفالی

این نوع آجرها را می توان در سقف های تیرچه بلوک استفاده کرد چون دارای ابعاد بزرگتری هستند و یکی از مهمترین مزیت های این بلوک ها در سقف سبک بودن آنها است .

آجر سفال نما

این آجرها دارای ۱۰ سوراخ گرد و یک اندازه در سطح مقطع خود دارد و این آجرها را برای نمای ساختمان ها استفاده می کنند و شبیه به آجر مهندسی است ولی شیوه تولید آن متفاوت است.

ویژگی های آجر سفال

آجر سفالی چیست و انواع آن دارای یک سری ویژگی ها می باشد و به دلیل سبک بودن وزن و کاهش وزن سازه مهندسان سازه از این نوع آجرها بسیار استفاده می کنند و آجرهای با دوام و قابل دسترس هستند و به علت تو خالی بودن این آجرها در فصل سرما و گرما تاثیر بسیاری در گرما و سرمای خانه دارند و به عنوان یک عایق حرارتی و صوتی عمل می کنند و باعث ضخامت دیوارها می شوند و طول عمر بنای ساختمان را افزایش می دهند و قابل استفاده در هر شرایط آب و هوایی می باشند و با محیط زیست سازگار هستند.

پیشنهاد ما به شما : انواع آجر و کاربردهای آن

قیمت آجر سفال

آجرهای سفال بر اساس سه روش دست ساز ، قالبی و صنعتی تولید می شوند که نوع قالبی کارایی بیشتری دارد و قیمت کمتری در بازار دارد و گرانترین نوع آن به صورت صنعتی است و مهمترین عواملی که در قیمت تاثیرگذار است شامل میزان کیفیت در تولید ، مواد تشکیل دهنده ، رنگ آجر و برند تولید کننده است به همین منظور برای اطلاع از قیمت این آجرها شما می توانید به سایت آجرمیهن مراجعه و قیمت ها را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

در مورد آجر سفال چیست و انواع آن صحبت کردیم و باید گفت که این آجرها بیشتر برای دیوارچینی ساختمان بسیار کارآمد هستند و برای نمای ساختمان هم از این آجرها استفاده می شود به همین منظور شما می توانید با ارتباط با شرکت آجرمیهن از نحوه سفارش و خرید این آجرها اطلاع حاصل کنید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول