تولید آجر سفال، حاصل تاریخی بسیار کهن میباشد در ساختمان سازی و شاید بتوان آن را همزمان با شروع تمدن بشری  به شمار برد.اگر مروری در کتب تاریخی داشته باشیم خواهیم دید که در حدود ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح صنعت آجر سازی در بین النهرین رواج داشته است مردم در آن زمان به جهت  ساخت خانه ها از آن بهره میبرده اند.

در پی حفـاری های باستان شناسی انجام شده در مصر تصویرهایی که نشان دهنده  حیاطی که با آجر فرش شده دیده می شود که این تصاویر مربوط به سه هزار سال قبل میباشد.صنعت تولید آجر ساختمان سازی در کشورهایی از جمله چین، روم و یونان نیز دارای رواج خاصی بوده است.

این هنر در سال ۴۴ میلادی به وسیله‌ ی رومیان به انگلستان انتقال یافت.درکشور آمریکا در این صنعت با ورود مهاجران به « ویرجینیا » و « ماساچوست » شروع شده است.حال به بررسی نحوه تولید آجر میپردازیم و مراحل آن را دنبال خواهیم کرد.به شکل کلی از مواد اصلی تولیدی کننده آجـر سفال نوعی خاک رس میباشد که پس از پختن در شرایط حرارتی خاص گل آن سفت و سخت شود.

پخت آجر چگونه است؟

بهترین نوع متریال به جهت تولید آجر در ساختمان سازی، خاکی رسـی است که در معرض تأثیـرات زمین لرزه ،هوا، کوه یخ ها، آتش فشانی ها و عوامل تخریبی دیگرایجاد شده باشد.

ساده ترین راه برای تولید آجر در ساختمان سازی این است که:

در اولین گام خاک رس را آسیا می نمایند. سپس آن را غربال نموده و خاک را وارد گردونه مینمایند.این گردونه به گونه ای ساخته شده است که با پره های خود خاک رس را با مقدار مشخصی آب کاملاً مخلوط مینماید.سپس خاک رس خمیری شده و وارد ماشین قالب گیری میگردد و در قالب های خود به شکل  نوار مستطیل و درازی تبدیل میگردد.

بعد از آن، ماشین برش آجر را به قطعه های کوچکی درمیاورد و بدین وسیله، آجر سفال های خامی در اختیار ما میگذارد. آجر سفال های خام در مرحله بعدی باید به خوبی خشک شوند به همین دلیل آن ها را به کوره انتقال داده و به مدت ۶ تا ۱۰ روز در آن جا قرارداده تا به طور کامل پخته و سفت شوند. و در ساختمان سازی مورد استفاده قرار میگیرد.

0 0 votes
امتیاز به این محصول