آجرها یکی از پر کاربردترین مصالح ساختمانی در ساختمان سازی می باشد که این آجرها معمولا مقاومت پایینی در برابر زلزله دارند و در بسیاری از مواقع آسیب پذیر هستند و باعث تخریب سازه می شوند همین منظور ما در این مقاله به بررسی آسیب های آجر بی کیفیت بر روی یک ساختمان می پردازیم.

همینطور میتوانید از دیگر بخش های سایت ما که شامل قیمت آجر سفال اصفهان نیز میشود نیز استفاده کنید.

انواع شکست در دیوارهای آجری

یکی از مهمترین آسیب های آجر بی کیفیت بر روی ساختمان شکست دیوارها می باشد که این شکست ها به دو دسته شکست برون صفحه ای و درون صفحه ای تقسیم می شوند.

شکست برون صفحه ای: اگر ارتفاع دیوار زیاد باشد و دارای کششی یا افقی باشد در ارتفاع دیوار ترک ایجاد می شود .

شکست درون صفحه ای: اگر ارتفاع دیوار نسبت به طول آن کمتر باشد شکست برشی و اگر طول دیوار نسبت به ارتفاع هم بیشتر باشد شکست برشی و اگر ارتفاع نسبت به طول دو برابر باشد شکست خمشی اتفاق می افتد .

لهیدگی گوشه ها:اگر اتصالات در گوشه ها ضعیف باشد گسیختگی ایجاد می شود.

عوامل موثر در تخریب ساختمان ها

از آسیب های آجر بی کیفیت بر روی یک ساختمان بی نظمی در جهت عمودی و ضعف دیوارهای باربر می باشد و همچنین استفاده از ملات های سست و ضعیف باعث تخریب می شود و به کار بردن آجرهای بی کیفیت باعث کمبود ستون های عمودی می شود و همینطور وجود کنسول ها و بالکن های نامناسب هم از عوامل موثر در خرابی ساختمان ها می باشد.

نقص دیوارهای آجری

از آسیب های آجر بی کیفیت بر روی یک ساختمان نقص های یک دیوار آجری است که شامل این موارد است :

کمبود نصب کلاف افقی، عدم استفاده از مهاربندی برای سقف سازه ، انجام ندادن اتصال سقف به دیوارهای قائم ، نداشتن کلاف قائم ، استفاده از بازشوهای بزرگ ، توزیع و پخش نامطلوب بار جانبی در دیوارها ، پیچش سقف بعد از مهار کردن می باشد.

بیشتر بخوانید:آجر سفالی بهتر است یا بلوک سیمانی

علت ضعف ساختمان های آجری در برابر زلزله

از آسیب های آجر بی کیفیت بر روی یک ساختمان می توان به اجرای ناصحیح دیوار چینی ، استفاده از پروفیل های ضعیف در ستون ها ، طراحی نامناسب و محاسبات نادرست سازه ، اتصال نادرست تیرهای طاق ضربی به یکدیگر ، انسجام نداشتن بخش های مختلف ساختمان از قبیل دیوارها ، اتصال دیوارهای متقاطع که همه این موارد از ضعف ساختمان های آجری می باشد که در سازه های آجری اصلی ترین و مهم ترین قسمت دیوارهای برشی است که در زمان زلزله نیرو به سقف و دیوارهای عرضی را به پی و ستون منتقل می کند که استفاده از دیوار برشی از ساختمان ها یک روش مقاوم سازی سازه های آجری می باشد.

بهبود عملکرد سازه های آجری

معمولا مقاوم سازی و بهبود عملکرد سازه های آجری با افزایش مقاومت دیوارها و انسجام در ساختمان بسیار مهم است و وزن زیاد ، ضعف ملات ها، دیوارهای با تراکم کم ، وجود بازشوهای نامنظم همه باعث ضعف مقاوم سازه آجری می شود که باید نسبت به مقاوم سازی اقدامات زیادی انجام می شود که ابتدا باید سازه آجری را ارزیابی و کدام بخش در برابر زلزله حساس و نامناسب می باشد.

تعمیرات دیوارهای ترک خورده

اگر ضخامت دیوار کم و عرض ترک ها ۵ تا ۱۰ میلیمتر باشد از ملات سیمان برای پر کردن ترک ها استفاده می شود و اگر ضخامت ترک ها و عمق آن زیاد باشد باید از دوغاب ضد انقباض برای دیوارها استفاده کنید و برای ترک های باریک تر از رزین اپوکسی استفاده کنید به همین منظور برای تعمیرات این ترک ها می توانید با کارشناسان شرکت آجرمیهن به صورت آنلاین ارتباط برقرار کنید .

خرید آجرهای با کیفیت برای ساختمان های آجری

آسیب های آجر بی کیفیت بر روی یک ساختمان باعث تخریب آن ساختمان می شود به همین منظور شما می توانید به سایت شرکت آجرمیهن مراجعه و نحوه سفارش و خرید این آجرها را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

آسیب های آجر بی کیفیت بر روی ساختمان را می توان با مقاوم سازی سازه های آجری با FRP،  با دیوار برشی یا بادبند ، با جدا کننده های لرزه ای دمیر و غیره می توان درست کرد و ساختمان ها را بازسازی کرد به همین منظور شما می توانید با شرکت آجرمیهن ارتباط و از نحوه سفارش آجرهای با کیفیت اطلاع حاصل کنید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول