همانطور که می دانید برای تهیه آجر ابتدا باید خاک رس با مواد افزودنی دیگر ترکیب و به خشت خشک تبدیل و در کوره های آجرپزی پخته و به آجر تبدیل شود که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی آشنایی با کوره های آجر پزی و روش های پخت آجر می پردازیم.

انواع کوره های آجرپزی

 کوره تنوره ای

در مورد آشنایی با کوره های آجر پزی و روش های پخت آجر می توان کوره های تنوره ای را نام برد که آتش آن ثابت و آجر هم ثابت است و شکل آن به صورت یک تنور کوتاه و گشاد است که خشت ها درون آن چیده و پخته می شوند . این نوع کوره های آجرپزی دارای معایب زیادی می باشد که از مهمترین آن به هدر رفتن انرژی زیاد می باشد و همچنین این کوره ها همیشه و مداوم کار نمی کنند و بعد از پخته شدن خشت باید درب  تنور را باز کنند تا آجر درون آن سرد شود که این عمل باعث به هدر رفتن گرمای داخل کوره می شود و در مصرف انرژی صرفه جویی نمی شود.

از معایب دیگر این کوره های تنوره ای می توان به حرارت از بالا به پایین کوره  که بیشتر است اشاره کرد و به همین علت جنس آجرها در کوره با هم تفاوت دارد . این آجرها از پایین به بالا دارای نام های جوش ، آجر جوش ، آجر سبز ، آجر گلبهی ، آجر سفید ، آجر ابلق ، آجر قرمز و آجر نیمه پخته می باشند . امروزه برای رفع این مشکلات در قسمت بالای کوره شکل قارچی درست می کنند که گاز از بالای کوره بیرون نرود و از طریق سوراخ های کف کوره توسط هواکش یا دودکش بیرون برود و در نتیجه با این روش گاز و هوای گرم به بیرون نمی رود و انرژی درون کوره به هدر نمی رود و جنس آجرها هم یکنواخت می شود.

انواع کوره های آجرپزی

 کوره آجر پزی هوفمان

در مورد کوره هوفمان که یکی دیگر از انواع کوره های آجرپزی است می توان گفت که سازنده آن فردریک هوفمان بوده است که به همین دلیل این نام بر روی کوره گذاشته شده است . در این نوع کوره گرما به هدر نمی رود و نحوه کار آن پیوسته و مداوم است . این کوره ها به شکل های حلقه ای ، حلقه ای دراز یا اره ای ، دایره ای ساخته می شوند و نوع حلقه آن حلقه هوفمان می باشد.

 کوره آجر پزی تونلی

یکی دیگر از انواع کوره های آجرپزی کوره تونلی است که از هدر رفتن انرژی و گرما جلوگیری می کند و روش کار آن مداوم و پیوسته است . این کوره ها دارای تونل ، واگن و ریل هستند . روش کار این کوره ها بدین صورت است که بار خشت وارد واگن می شود و از ابتدای تونل حرکت و بعد از مراحل پخت از انتهای تونل به صورت سرد خارج می شود .

در این کوره ها آتش در دیواره های تونل قرار دارد و با حرکت بار خشت در واگن به سمت کانون آتش حرکت و برده می شود و خشت ها کم کم می پزند و زمانی که به انتهای کوره می رسند با خنک کردن آجرها هوای داغ و گرم از طریق هواکش به کانون آتش کشیده می شود .

در این کوره ها برای جلوگیری از دراز شدن و طولانی شدن تونل آنها را به صورت دو تکه کنار هم می سازند که در تکه اول خشت ها ساخته می شوند و به وسیله واگن به گرمخانه انتقال پیدا می کنند و بعد واگن های حاوی خشت داغ به قسمت دوم حرکت می کنند تا با گذشتن از کانون آتش پخته شوند که به همین منظور برای ساخت این کوره ها شما می توانید با کارشناسان شرکت آجرمیهن به صورت آنلاین ارتباط و مشاوره بگیرید.

کوره تونلی 

ساخت کوره های آجرپزی توسط شرکت آجرمیهن

برای ساخت و آشنایی با کوره های آجر پزی و روش های پخت آجر شما می توانید به سایت شرکت آجرمیهن مراجعه و نحوه ساخت و خدمات این شرکت را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

موضوع آشنایی با کوره های آجر پزی و روش های پخت آجر را بیان کردیم که در این کوره ها آجرهای مورد نیاز یک ساختمان بدین صورت ساخته و تولید می شوند و به بازار عرضه می شود که به همین منظور شما می توانید با شرکت آجرمیهن ارتباط و از نحوه سفارش این محصولات اطلاع حاصل کنید.

 

0 0 votes
امتیاز به این محصول