آجرنسوز یکی از بهترین آجرها برای ساختمان سازی می باشد که به علت تنوع رنگ و کارایی بسیار عالی معماران و سازندگان در ساختمان سازی از آن بسیار استفاده می کنند به همین منظور ما در این مقاله به بررسی انواع آجرنسوز و ویژگی های آن می پردازیم.

همینطور میتوانید در مورد آجر سفال ارزان نیز بیشتر بخوانید.

آجرنسوز چیست؟

در مورد موضوع انواع آجرنسوز و ویژگی های آن باید گفت که آجرنسوز دارای مقاومت بسیار بالایی است و دارای خواص فیزیکی و شیمیایی می باشد . در حرارت بالا خواص خود را از دست نمی دهد . این آجرها دارای ساختار مولکولی ظریف ، منظم و متراکم هستند و از خاک چینی تهیه می شوند که این خاک دارای مواد معدنی و نسوز است و مقاومت آجر را افزایش می دهد.

انواع آجرنسوز

انواع آجرنسوز و ویژگی های آن شامل آجرنسوز قلیایی ، آجرنسوز آلومینیومی ، آجر نسوز سیلیسی و آجرنسوز ویژه می باشد که هر کدام ویژگی های مخصوص به خود دارند.

آجرنسوز قلیایی

یکی از انواع آجرنسوز و ویژگی های آن آجرنسوز قلیایی است که این آجرها از سیلیسیم دی اکسید و اکسید منیزیم تولید می شوند و در بعضی مواقع برای افزایش توان حرارتی آن از اکسید آهن و اکسید کروم هم در تولید آن استفاده می کنند. کاربرد این آجرها در کوره های دایره ای تولید سیمان ، پوشش کوره های باز فولادسازی ، کوره های ذوب شیشه ، صنایع فلزات غیرآهنی می باشد.

آجرنسوز آلومینیومی

یکی دیگر از انواع آجرنسوز و ویژگی های آن آجرنسوز آلومینیومی است که در آن از اکسید آلومینیوم یا آلومین استفاده می شود و در دمای ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ سانتیگراد پخته می شوند و کاربرد این آجرها برای پوشش دیواره کوره های ذوب فولاد ، کوره های شیشه و سیمان می باشد.

در مورد دیوارهای آجری بیشتر بخوانید.

آجرنسوز سیلیسی

آجرنسوز سیلیسی هم یکی دیگر از انواع آجرنسوز و ویژگی های آن می باشد که این نوع آجر از خاک سیلیسی تولید می شود و این خاک شامل سیلیسیم دی اکسید ، اکسید آهن ، دی اکسید تیتانیوم ، سدیم اکسید ، پتاسیم اکسید و غیره تشکیل شده است. این آجرها دارای رسانای گرمایی و مقاومت بسیار بالا در برابر نفوذ گازها می باشند . این نوع آجرنسوز سیلیسی در کوره های فولادسازی ، سرامیک سازی ، گازسوز تولید کک و تولید شیشه کاربرد دارند.

آجرنسوز ویژه

این آجرها هم نوعی دیگر از آجرهای نسوز هستند ‌که دارای فلزات واسطه می باشند و شامل آجرنسوز اکسید کروم یا کوروندوم ، آجرنسوز زیرکونیوم ، آجرنسوز اکسید کروم می باشند که آجرنسوز اکسید کروم یا کوروندوم دارای ۹۰ تا ۹۵ درصد اکسید آلومینیوم و ۵ تا ۱۰ درصد اکسید کروم هستند و برای کوره های بلند ذوب آهن استفاده می شوند . آجرنسوز زیرکونیوم به علت مقاومت گرمای بالا برای کوره های ذوب آهن آلومینیوم و کوره شیشه مذاب استفاده می شوند و آجرنسوز کروم برای صنعت شیشه سازی کاربرد دارد و ۹۰ تا ۹۵ درصد آن اکسید کروم است.

بیشتر بخوانید:بهترین نماهای آجری را بشناسید

تنوع رنگ آجرنسوز

در مورد انواع آجرنسوز و ویژگی های آن می توان به تنوع رنگی آن هم اشاره کرد که این آجرها دارای رنگ قهوه ای ، زرد ، قرمز ، سفید ، مشگی ، رنگ طبیعت و غیره می باشند که این رنگ ها باعث شده است که آجرها بیشتر به چشم بیایند و مورد استقبال بسیاری از افراد قرار گرفته است.

کاربرد آجرنسوز در ساختمان سازی

انواع آجرنسوز و ویژگی های آن باعث شده است که کاربرد آن در ساختمان سازی هم مشاهده شود . این آجرها برای ساخت دیواره های داخلی و بیرونی شومینه ، نماسازی ساختمان ، دکوراسیون داخلی منزل ، ساخت کفپوش و دیوارپوش ، صنایع شیشه و غیره کاربرد دارند.

قیمت آجرنسوز

قیمت این آجرهای نسوز بالا است و دلیل آن به خاطر بالا بودن قیمت خاک نسوز است. این آجرها جذب زیادی با ملات سیمان دارند و به علت تنوع رنگ کاربرد بسیاری دارند به همین منظور شما می توانید با سایت شرکت آجرمیهن ارتباط و نحوه قیمت این آجرها را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

انواع آجرنسوز و ویژگی های آن را بررسی کردیم و هر نوع و طرحی را می توان با این آجرها اجرا کرد و به عنوان یک عایق حرارتی برای سرما و گرما می باشند و از اتلاف انرژی جلوگیری می کند به همین منظور شما می توانید با شرکت آجرمیهن ارتباط و از نحوه سفارش این آجرها اطلاع حاصل کنید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول