آجر سفال در انواع و اقسام مختلف تولید می شود معمولاٌ آنها در مراحل تولید حود در کوره ها خشک قرارمیگیرند که همگی آن ها در ساختمان سازی و امور عمرانی به کار می رود. به لحاظ شکل و رنگ و قیمت متفاوت هستند و در این مقاله همگی آن ها را بحث خواهیم کرد. همراهی شما با ما به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید آن ها را بشناسید.   

انواع آجر سفال

  • نمایی

انواع و بافت این نوع آجر سفال متفاوت است. آجر سفال که به دلیل دوام و یکنواختی اندازه و شکل آنها انتخاب یا تولید می شوند.

  • گچ کاری نشده

آجرهای خشتی در موارد عمومی ساختمان از آن ها استفاده می شود که قرار است در آینده گچ کاری شوند.

  • زیبای نمایی

آجر سفال که به دلیل دوام و درجه بالای یکنواختی اندازه ، شکل و رنگ انتخاب و تولید می شوند.

انواع و بافت این نوع آجر سفال متفاوت است

  • بدون نما

آجرهای سفالی مناسب برای استفاده ، گچ کاری شده یا نشده، برای کارهای عمومی ساختمان که در آن دوام به جای زیبایی شناسی ، معیارهای اصلی انتخاب است: بخاطر این که ضد آب بوده یا تحت شرایط مرطوب یا زیر سطح زمین قرار می گیرند.

  • آجر سفال تزئینی

آجرهای خشتی که به دلیل دوام و جلوه زیبایی شناسی خود ناشی از عدم یکنواختی اندازه ، شکل یا رنگ هستند انتخاب یا تولید می شوند.

  • آجر سفال مهندسی شده

این نوع آجر  سفال ها تراشیده شده برای مقاصد سازه ای یا باربری در کارهای نمایی ، جایی که سازنده آجرهای سفالی را با مقاومت فشاری برآورده می کند. یک آجرمهندسی شده با اضافه کردن حرف E و به دنبال آن عددی برابر با مقاومت فشاری اسمی در مگا پاسکال تعیین می شود.

  • آجر سفال پیاده رو

سنگفرشهای خشتی که به دلیل دوام خود و برای یکنواختی زیاد در اندازه و شکل انتخاب و تولید می شوند و دارای ابعادی هستند به طوری که نسبت طول کار به اندازه کار تقریباً ۱: ۱ ، ۲: ۱ یا ۳: ۱ است و این نوع آجرها بخاطر یکنواخت بودن شکل و رنگ انتخاب می شوند.

آجر سفال نمایی باعث زیبایی ساختمان خواهد شد

  • آجر سفال ضد آب

این آجرهای قالب ریزی شده هستند که توسط قالب و با آب درست می شوند. آنها محکم هستند و هیچ سوراخ و ندارند. استفاده از آب به همراه مرطوب بودن خشت ، لبه یا آریس صاف و پرپشتی ایجاد می کند.

  • آجر سفال رسی

این آجرها با خارج کردن رس از طریق یک رنگ و برش ستون آجری شکل با یک سیم ساخته می شوند. این فرایند یک آجر صاف، به شکل منظم تر و دارای لبه های تیز و تمیز تولید می کند. با اضافه کردن ماسه یا بافت صورت می توان از بافت سطح استفاده کرد.

  • آجر سفال سوخته

آجر سفال سوخته شکل کلاسیک آجر است که با فشار دادن رس های خیس به قالب ها ایجاد می شود و سپس آنها را در کوره ها خشک می کنند. مصالح ساختمانی بسیار قدیمی است و نوع آجر موجود در بسیاری از سازه های باستانی جهان استفاده شده است. از نظر ظاهری ، این آجرها بلوک های جامد از خاک رس سخت، معمولا به رنگ قرمز است.

نتیجه گیری

آجر سفال یکی از شناخته شده ترین و مهم ترین مصالح ساختمانی بوده که از دوران قدیم تا به امروز در ساخت و ساز از آن استفاده می شد و این روند همچنان ادامه دارد. آجر سفال در انواع  و اقسام مختلف و متفاوتی وجود دارد که در این مقاله به همه آن ها اشاره کردیم.

0 0 votes
امتیاز به این محصول