انواع مختلفی از آجر سفال در سازه‌های بنایی مورداستفاده قرار می‌گیرد. این مصالح ساختمانی از مواد اولیه مختلفی مانند خاک رس، بتن، آهک، خاکستر بادی و غیره ساخته شده‌اند. آجر سفال یک ماده ساختمانی مهم است که عموماً به شکل مستطیل و از رس ساخته می‌شود. این نوع مصالح به دلیل هزینه کم و ماندگاری آن از قدیم تا به امروز بسیار محبوب بودند.

بر اساس فرآیند تولید، آجر سفال را به دو نوع طبقه‌بندی می‌کنند:

  1. تیغه‌های سفالی خشک‌شده در آفتاب یا نسوخته
  2. تیغه‌های سفالی سوخته

این نوع مصالح سفالی خشک‌شده در آفتاب از دوام کمتری برخوردار هستند و در سازه‌های موقت مورداستفاده قرار می‌گیرند. آماده‌سازی تیغه‌های سفالی نسوخته شامل ۳ مرحله است:

  • آماده‌سازی رس
  • قالب‌ریزی
  • خشک‌کردن

پس از قالب‌گیری، تیغه‌های سفالی در معرض نور خورشید قرارگرفته و با استفاده از گرمای خورشید خشک می‌شوند؛ بنابراین، آن‌ها چندان مقاوم نیستند و مقاومت کمتری در برابر آب و آتش دارند. این مصالح برای ساخت سازه‌های دائمی مناسب نیستند.

آجر سفال

آجر سفال سوخته

آجر سفال سوخته جزء مصالح ساختمانی باکیفیت است اما با این وجود برخی از انواع آن‌ها شامل تیغه‌های معیوب هستند؛ بنابراین، تیغه‌های سفالی سوخته به چهار نوع طبقه‌بندی می‌شوند:

  • آجرهای درجه‌یک
  • آجرهای کلاس دوم
  • آجرهای کلاس سوم
  • آجرهای کلاس چهارم

آجر سفال درجه‌یک

تیغه‌های سفالی درجه‌یک در مقایسه با سایر کلاس‌ها، جزء مصالح ساختمانی با کیفیت عالی هستند. آن‌ها توسط میز قالب، قالب‌ریزی شده‌ و در کوره‌های بزرگ سوزانده می‌شوند؛ بنابراین این تیغه‌ها حاوی شکل استاندارد، لبه‌های تیز و سطوح صاف می‌باشند. این نوع مصالح سفالی ماندگاری بیشتری دارند و مقاومت آن‌ها نیز بیشتر است. همچنین آن‌ها می‌توانند برای استفاده در سازه‌های دائمی مناسب باشند. با این حال، به دلیل داشتن خصوصیات خوب، آن‌ها نسبت به سایر کلاس‌های خود پرهزینه‌تر هستند.

آجر سفال درجه یک

آجر سفال درجه‌دو

تیغه‌های سفالی کلاس دوم جزء مصالح ساختمانی با کیفیت متوسط هستند و با فرایند قالب‌گیری زمینی قالب‌ریزی می‌شوند. این تیغه‌ها نیز در کوره‌ها سوزانده می‌شوند اما به دلیل قالب‌ریزی زمینی، از سطح صاف و همچنین لبه‌های تیز برخوردار نیستند.

شکل تیغه سفالی نیز به دلیل ناهموار بودن زمین، نامنظم است. این نوع کلاس تیغه‌های سفالی، بهترین نتیجه را در استحکام و دوام دارند. در این حالت، سطح گچ کاری صافی بر روی سازه موردنیاز است.

آجر سفال درجه دو

آجر سفال درجه سه

تیغه‌های سفالی کلاس سوم، مصالح ساختمانی بی‌کیفیتی هستند که عموماً برای سازه‌های موقت مانند تیغه‌های نسوخته استفاده می‌شوند. این مصالح برای مناطق بارانی مناسب نیستند. همچنین این نوع مصالح از نوع تیغه‌های قالب‌گیری شده روی زمین هستند و در clamps سوزانده می‌شوند. سطح این نوع تیغه‌های سفالی زبر است و دارای لبه‌های ناهموار می‌باشند.

آجر سفال درجه سه

آجر سفال درجه چهار

تیغه‌های سفالی کلاس چهارم، مصالح ساختمانی با کیفیت بسیار ضعیفی هستند. از این نوع مصالح به عنوان آجر سفال در سازه استفاده نمی‌شود. آن‌ها خردشده و به عنوان سنگ‌دانه در ساخت بتن مورداستفاده قرار می‌گیرند. این نوع مصالح به دلیل سوختن بیش از حد به دست می‌آیند، به همین دلیل بیش از حد گرم شده و طبیعت شکننده‌ای پیدا می‌کنند؛ بنابراین، آن‌ها می‌توانند به راحتی بشکنند و برای اهداف ساختمانی مناسب نیستند.

آجر سفال درجه چهار

در اینجا لازم است این نکته ذکر شود که برای ساختن یک سازه با کیفیت خوب، رعایت کیفیت مصالح مهم است. در اینجا ما در مورد چگونگی شناسایی تیغه‌های سفالی با کیفیت در محل ساخت‌و‌ساز بحث می‌کنیم.

  • رنگ تیغه‌های سفالی باید روشن و یکنواخت باشد
  • تیغه‌های سفالی باید به خوبی سوزانده شده و دارای سطوح صاف و لبه‌های تیز باشد
  • هدایت حرارتی تیغه‌ها باید کمتر و باید عایق صدا باشند
  • هنگامی‌که تیغه‌های سفالی را در آب قرار دادیم، آن‌ها نباید بیش از ۲۰٪ وزن خود، آب جذب کنند
  • ساختار تیغه سفالی باید یکدست و یکنواخت باشد
  • هنگام ریختن تیغه‌های سفالی از ارتفاع ۱ متر، آن‌ها نباید بشکنند
  • هنگام خراشیدن تیغه با ناخن انگشت، هیچ خراشی نباید روی آن باقی بماند
  • هنگامی‌که تیغه را به مدت ۲۴ ساعت در آب خیس کردیم، نباید هیچ‌گونه رسوب سفید روی آن وجود داشته باشد

شرکت آجر سفال میهن کیفیت انواع آجر سفال خود را با هر یک از روش‌های فوق تضمین ساخته است. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل نمایید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول