با پیشرفت تکنولوژی در ساخت و ساز افزودنی های بتنی و الیاف های تقویت کننده در غالب بتن الیافی به وجود آمد و در حقیقت بتن الیافی نوعی بتن کامپوزیت شده است که نقش این الیاف افزایش مقاومت کششی و فشاری می باشد به همین منظور ما در این مقاله به بررسی انواع بتن الیافی می پردازیم.

بتن الیافی چیست ؟

انواع بتن الیافی بسیار زیاد است و بتن الیافی در حقیقت نوعی کامپوزیت است که با استفاده از الیاف تقویت کننده داخل مخلوط بتن مقاومت کششی را افزایش می دهد و دارای یکپارچگی و پیوستگی است و امکان استفاده از بتن به عنوان یک ماده شکل پذیر برای سطوح مقاوم پر انحنا را فراهم می کند و دارای قابلیت جذب انرژی زیاد و به راحتی از هم پاشیده و خراب نمی شود و ترک بر نمی دارد.

انواع الیاف مورد استفاده در بتن الیافی

الیاف فولادی

الیاف فولادی یکی از انواع بتن الیافی است  که از ترکیب بتن معمولی با الیاف فولادی به صورت مسطح ، موج دار ، قلاب مانند ، لبه دار و پیچ خورده هستند و قطر آن ۲۵٪ تا ۷۶٪ میلیمتر است و برای بهبود در خواص بتن در سازه های بتنی و بتن مسلح کاربرد دارد و باعث افزایش استحکام سازه ای بتن می شود .

الیاف پلی پروپلین

یکی دیگر از انواع الیاف بتنی الیاف پلی پروپلین است که از ترکیب پلی پروپلین با بتن برای تقویت مخلوط سیمان و گچ و مسطح کردن بتن استفاده می شود . این الیاف در برابر برش و سایش مقاومت بالایی دارد و ضد آب می باشد و درصد جذب آب آن صفر است و در برابر آتش سوزی بسیار مقاوم است .

الیاف شیشه ای

الیاف شیشه ای از انواع بتن الیافی است که از ترکیب بتن با رشته های نخی شکل شیشه ای حرارت داده و به شکل بتن الیافی شیشه ای در می آید که تارهای بسیار باریک شیشه ای به قطر ثابت حدود ۵ تا ۲۵ میکرون است ولی طول آن نامحدود است و باعث افزایش مقاومت کششی سازه بتنی می شود و همینطور به عنوان عایق صوتی ، عایق حرارتی و رطوبتی هم می باشد .

الیاف کربن

الیاف کربن هم از الیاف بتنی است که از مهمترین مزایای الیاف کربن استحکام بالا و مقاومت در برابر خوردگی و ضریب انبساطی پایین می باشد .

الیاف مصنوعی

الیاف مصنوعی هم یکی از انواع الیاف بتنی است که کولار ، نایلون و پلی استر از جمله الیاف های مصنوعی هستند و قابلیت ترکیب شدن با بتن را دارند و در قطرهای ۲٪ تا ٪۳۸میلیمتر می باشند این الیاف ها دارای نقطه ذوب بالا و به همین خاطر در برابر حرارت مقاوم هستند و دارای سبکی وزن ، استحکام پذیری و مقاومت در برابر خوردگی می باشند .

الیاف آرامید

از الیاف بتنی الیاف آرامید هم می توان نام برد که این الیاف به شکل های زیادی هستند و مانند الیاف شیشه ای و کربن در ساخت کامپوزیت به کار می روند . پلیمر آرامید دارای نقطه ذوب بالا ، سبکی وزن ، حرارت بالا ، استحکام کششی بالا ، مقاوم در برابر شعله حرارت و غیر قابل حل می باشند .

کاربرد انواع الیاف بتنی

الیاف بتنی دارای کاربردهای مختلفی می باشد و در ساخت پل های بتنی ، فرودگاه ها ، سازه های نظامی ، جاده سازی ، ساخت سد و تونل ، نیروگاه ها ، پالایشگاه ها ، مخازن آب ، دیوارهای حائل ، فونداسیون ساخت کف سوله های صنعتی ، کف پارکینگ های طبقاتی ، انبارهای نگهدارنده مواد غذایی و دارویی و غیره کاربرد دارد‌.

مزایای انواع الیاف بتنی

انواع الیاف بتنی دارای قابلیت انعطافی دارند و این الیاف در جسم بتن پراکنده می شود و از گسترش ترکها جلوگیری می کند . دارای ویژگی های مکانیکی از جمله مقاومت فشاری بیش از ۱۵۰ مگاپاسکال است و مدول الاستیسیته بالا ، حد الاستیک بالا ، سخت شدن کشش در تنش می باشد .

روش استفاده از انواع الیاف در بتن

الیاف بتن را می توان در هر زمان به میکسر اضافه کرد و یا در انتها آب طرح اختلاط اضافه کرد و داخل میکسر ریخت و باید ۳ تا ۴ دقیقه آن را مخلوط کرد ولی در صورتی که بخواهید از بتن آماده استفاده کنید الیاف را به تدریج داخل میکسر بریزید و با سرعت آن را به هم بزنید و مقدار مصرف الیاف بین ۶ ٪ تا ۳ کیلوگرم در مترمکعب است .

سخن پایانی

انواع الیاف بتنی برای مقاومت و استحکام در ساخت سازه ها کاربرد دارد و در اکثر صنایع از آن استفاده می کنند به همین منظور شما می توانید با شرکت آجرمیهن ارتباط و از نحوه خرید و سفارش این محصولات اطلاع حاصل ‌کنید .

0 0 votes
امتیاز به این محصول