بهترین نوع دیوار ساختمان کدام است

با توجه به بروز شدن تکنولوژی و بازنگری های فنی، مهندسان سازه های ساختمانی بر این باوراند که مهمترین عامل عملکرد مصالح برای کاهش تخریب دیوار سازه ها در مقابل زمین لرزه ها کم کردن وزن دیوار ها می باشد.با بررسی حرکت های پوسته زمین و گسل ها، درزمان وقوع زلزله نیروی وارد شده به ساختمان متاثر از وزن سازه است.

بنابراین هراندازه که وزن ساختمان بیشتر شود حجم خرابی بیشتر خواهد شد. با شناخت و بررسی انواع دیوارهای سبک می توان تا حجم بالایی در وزن، هزینه و وقت در پروژه های عمرانی صرفه جویی کرد.

با توجه به انتخاب نوع مصالح استفاده شده در سازه ، وزن نهایی ساختمان مشخص می شود. بنابراین انتخاب بهترین نوع مصالح از لحاز وزن و هزینه اهمیت بسزایی دارد. آجر سفال به دلیل هزینه کمتر و ویژگی های عمرانی منحصربفرد نظیر مقاوت بالا استفاده بسزایی در پروژه های عمرانی دارد.

انواع دیوارهای مدرن

دیوار از عناصر اصلی در سازه های ساختمانی است که ساختاری قائم و یکپارچه دارد . کاربرد همه دیوار ها در یک سازه یکسان نیست. به طور معمول دیوار ها سه نقش کاربردی دارند ۱) تحمل بار ۲) جداسازی فضا ها ۳) ایجاد پرچین در پیرامون سازه می باشد با توجه به اصالت سازه،مراحل ساخت باید بر اساس اصول مختص به آن انجام شود. عملکرد مصالح دسته بندی انتخاب مصالح ساختمانی بر اساس نوع و نقش دیوارهای مدرن ساختمانی بدین صورت است که:

انواع دیوار از نظر عملکرد در ساختمان

  • دیوار باربر (دیوار حمال )

این نوع از دیوار وظیفه تحمل بار سازه و بار های حاصل از سقف را به عهده دارد.

  • دیوار غیر باربر ( دیوار تقسیم )

این نوع از دیوار وظیفه تقسیم بندی قسمت های مختلف ساختمانی را دارد و فقط وزن خود را متحمل می شود . به طور معمول ضخامت دیوار این نوع دیوار از دیوار باربر کمتر است.

  • دیوار حائل

این نوع از دیوار وظیفه جلوگیری از تخریب سازه در مقابل عوامل طبیعی را دارد .به طور معمول در از این نوع دیوار در حاشیه جاده ها برای جلوگیری از حرکت کوه ساخته می شود.

انواع دیوار از نظر ساختار

دیوار عایق

دیوار عایق در دو دسته عیق رطوبت و عایق گرما تقسیم بندی میشوند که ظیفه این دیوار مانع شدن از برودت صدا و هوا در داخل سازه است .

دیوار عایق رطوبت

معمولا دیوار های یک ساختمان از سه جهت رطوبت خاک و از یک جهت آب باران یا برف را جذب می کند. بنابراین برای محارست از مقاومت سازه و صرفه جویی در هزینه های گرمایشی و سرمایشی لازم است دیوار ها عایق به رطوبت شوند.

دیوار عایق حرارت

یکی از موضوعات داغ این روزها کاهش مصرف انرژی عملکرد مصالح است و اقداماتی از جانب صنعتگران در این خصوص و در جهت حراست از محیط زیست انجام شده است . ممباب این موضوع پروژه های ساختمانی با استفاده از متریال: پشم سنگ، پشم شیشه و یا پلی استایرن از داخل مقاوم سازی میکنند و با استفاده مصالح ساختمانی با لایه میانی هوا ، بلوک بتنی سبک و یا دیوارهای  پیش ساخته صنعتی لایه های خارجی سازه را عایق میکنند.

دیوار عایق صوتی

یکی از اساسی ترین عایق بندی ها ،عایق صوتی دیوار می باشد و عموما از این نوع عایق در مکان هایی همانند سالن های آمفی تاتر و سینما و غیره استفاده می شود که از انواع متریال قابل استفاده در عایق صوتی از پشم سنگ و پشم شیشه میتوان نام برد.

انواع دیوار از نظر مصالح ساختمانی

در این مقاله به شرح کاربردهای دیوارهای آجر سفالی پرداختیم و در ادامه این مقاله به بررسی و تحلیل مصالح مورد نیاز در این دریوارها میپردازیم.

دیوار سنگی

یکی از متریال های ابتدایی در ساختمان که از قدیم مورد استفاده قرار میگرفته است و جزء اولین مصالح ساختمانی ساخته و مورد استفاده شده دست بشر میباشد سنگ است. که بگذشت زمان این مصالح با رشد و توسعه علوم جای خود را به دیگر مصالح ساختمانی داده است. استفاده از سنگ با توسعه ماشین آلات به یکی از صنایع و متریال های لوکس در ساختمان تبدیل شده است.

خشت و گلی

از دیگر مصالح در ساختمان که سابقه استفاده از آن در ایران به هزاران سال قبل بازمی گردد استفاده از خشت و گل می باشد که از خشت به جهت آجر سفالی و از گل به عنوان ملات آن استفاده میکردند و بناهای بزرگی در ایران همچون ارگ بم و قلعه قورتان در ایران میتوان نام برد. عملکرد مصالح که البته استفاده از این نوع متریال در مناطق گرم و خشک مورد استفاده قرار میگرفته است.

0 0 votes
امتیاز به این محصول