آیا می دانید انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح چیست ؟ آیا می دانید انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح چه کاربردی دارند؟ به طور کلی دیوار به یک سازه گفته می شود که به صورت یک دست و یکپارچه بالا می رود و در تمام ساخت و سازهای ساختمانی به چشم خواهید دید. گاهی پیش می آید در یک ساخت و ساز شاهد دیوارکشی هایی خواهید بود که مصالحی به کار برده اند که برای شما سوال است چرا از این مصالح بکار برده اند. برای آشنایی با انواع دیوار و انواع مصالح به کاربرده در آن ها در این مطلب ما را همراهی کنید.

 

شناخت انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح

به طور کلی به یک سازه که توسط آجر یا مصالح دیگر به طور محکم و استوار بالا رفته است دیوار می گویند. دیوارها را به منظور جداسازی فضا که باعث بوجود آمدن اتاق ها و حفظ حریم شخصی می باشد بکار می برند. امروزه از دیوارها در انواع ساخت و سازهای ساختمانی استفاده می کنند که در هر سازه ای از مصالح خاصی استفاده شده است. برای مثال در ساختمان های مسکونی از آجر و در ساخت پل ها از بتن استفاده شده است. در ادامه به انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح خواهیم پرداخت تا بهتر با کاربرد مصالح در انواع دیوارهای ساختمان سازی آشنا شوید.

 

آیا می دانید انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح چیست؟

برای اینکه بدانید انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح چیست باید گفت ابتدا باید بدانید هر مصالحی مناسب چه دیواری می باشد، برای شناخت انواع دیوار باید به دیوارهای آجری، چوبی، خشتی که از گل می باشد، انواع بلوک ها که از سفال، سیمان یا گچ درست شده اند، دیوارهای سنگی، دیوارهای بتنی و بتن مسلح می توان اشاره کرد. در ادامه به انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح و مزایا و معایب آن می پردازیم.

 

کاربرد دیوار آجری و مزایا و معایب آن

انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح - دیوار آجری

از قدیم برای ساختمان سازی ها بیشتر از آجر استفاده می کردند که این مدل دیوار ها شامل مزایا و معایبی در ساخت و ساز است.

مزایای استفاده از آجر در ساختمان سازی: در ساخت آجرها از خاک های معدنی استفاده می شود به همین دلیل هیچ گونه رنگی در ساخت آن بکار برده نشده است، عدم وجود رنگ در آجرها موجب شده است که رنگ آنها در اثر سرما و گرما ثابت بمانند، مقرون به صرفه بودن آجر در ساخت و سازها، مقاومت بالا نسبت به مصالح دیگر دارد و می توان گفت به مرور زمان پوسیده نخواهد شد، عایق بودن آجر سفال در برابر گرما و حرارت، مقاوم بودن دیوارهای آجری در برابر آتش و باد می باشد.

معایب استفاده از دیوارهای آجری: یکی از معایب مهم دیوارهای آجری این است که به سرعت کثیف می شود. آلودگی ها را به خود جذب می کند، در دیوارهای آجری نمی توان تابلو نصب کرد، دیوارهای آجری رطوبت را به خود جذب می کنند و همین باعث کپک زدن دیوارها می شود و سنگین بودن آجر می باشد.

 

کاربرد دیوار سنگی و مزایا و معایب آن

انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح - دیوار سنگی

یکی دیگر از انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح، دیوار سنگی است. به دیوارهایی که از سنگ در ساخت آنها استفاده می شود دیوار سنگی می گویند. دیوار سنگی به دلیل سازگار بودن با محیط دارای مقاومت بالایی می باشد و ظاهری زیبا به محیط می بخشد.

مزایای استفاده از دیوار سنگی: دیوارهای سنگی نمای زیبایی به ظاهر محیط می دهند، استفاده راحت، به دلیل بادوام بودن طول عمر بالایی نیز دارد و سازگار بودن دیوار سنگی با محیط زیست می باشد.

معایب استفاده از دیوار آجری: این دیوار به دلیل خاص بودن نمای ظاهری آن مناسب استفاده در هر جا نمی باشد و یکی دیگر از معایب دیوار سنگی وجود حشرات در حفره های خالی دیوار می باشد.

 

کاربرد دیوار بتنی و مزایا و معایب آن

دیوارهای بتنی از دیگر انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح است، دیوارهای بتنی به دلیل استحکام بالا امروزه کاربرد فراوانی در صنعت ساختمان سازی دارد.

مزایای استفاده از دیوار بتنی: تحمل بالای دیوارهای بتنی در برابر حرارت و آتش سوزی، در مقابل آتش سوزی و بلایای طبیعی نیاز به عایق کاری ندارد، اجرای نوع دیوار نسبت به بعضی دیوارها سرعت بالاتری دارد، ارزان تر بودن دیوارهای بتنی نسبت به دیوارهایی که نیاز به آهن دارند، نیاز به بازسازی ندارد، بالا رفتن مقاومت دیوار بتنی با بالا رفتن طول عمر دیوار و مقاوم بودن در برابر رطوبت نیز می باشد.

معایب استفاده از دیوار بتنی: بالا بودن وزن دیوارهای بتنی، قابل بازیافت نبودن دیوارهای بتنی برای استفاده مجدد، خطرناک بودن دیوارهای بتنی در مناطق زلزله خیز زیرا بتن در اثر زلزله خرد می شود و موجب تخریب ساختمان خواهد شد و از دیگر معایب آن استفاده از سیمان در ساخت دیوار بتنی است که موجب ایجاد گاز دی اکسید کربن خواهد شد.

 

کاربرد دیوار خشتی و گلی و مزایا و معایب آن

کاربرد دیوار خشتی و گلی و مزایا و معایب آن

همانطور که بیان کردیم در ساختمان سازی انواع دیوار وجود دارد که از دیگر انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح دیوار خشتی می باشد. دیوار خشتی را با استفاده از خاک محلی به شکل مربع قالب می زنند و پس از خشک شدن مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای استفاده از دیوار خشتی: در دسترس بودن مواد اولیه در ساخت دیوار خشتی، مناسب برای مناطق گرمسیر است و از دیگر مزایای آن به دلیل قطور بودن ضخامت دیوار عایقی مناسب در برابر سرما و گرما می باشد.

معایب استفاده از دیوار خشتی: وجود رطوبت موجب خواهد شد که دیوار های خشتی به سادگی فرسوده شوند، ترک خوردن دیوار بر اثر بارش باران، عدم وجود کلاف بندی در بین دیوارهای خشتی و مقاوم نبودن در مقابل زلزله از دیگر معایب دیوار خشتی می باشد.

 

کاربرد دیوار بلوکی(سیمانی،گچی،سفالی) و مزایا و معایب آن

کاربرد دیوار بلوکی(سیمانی،گچی،سفالی) و مزایا و معایب آن

در صنعت ساختمان سازی یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی استفاده از مصالح پیش ساخته می باشد تا علاوه بر سرعت بالا در اجرا از ارزان ترین نوع دیوار نیز به حساب آید. از دیگر انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح دیوارهای بلوکی می باشد. بلوک ها از مصالح پیش ساخته در ساختمان سازی و پرکاربردترین نوع بلوک بلوک سیمانی است.از دیوارهای بلوکی بیشتر در دیوارچینی برای حیاط و جداسازی داخل ساختمان استفاده می شود.

مزایا استفاده از دیوار بلوکی: دیوارهای بلوکی به دلیل بزرگ بودن در بالا بردن دیوار سرعت بالایی دارد و نسبت به دیوارهای آجری قیمت مناسب تری نیز دارد.

معایب استفاده از دیوار بلوکی: دیوارهای بلوکی مقاومت پایینی نسبت به رطوبت دارند، بلوک ها در زمان حمل و نقل ضایعات بسیاری می دهند و از دیگر معایب استفاده از دیوار بلوکی این است که در ارتفاع بیش از سه متر استحکام پایینی دارند.

 

کاربرد دیوار بتن مسلح و مزایا و معایب آن

کاربرد دیوار بتن مسلح و مزایا و معایب آن

آیا می دانید بتن مسلح چیست؟ آیا می دانید تفاوت بتن مسلح با بتن معمولی در چیست؟ از دیگر انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح دیوار با بتن مسلح می باشد. در ابتدا به تفاوت بتن مسلح و بتن معمولی برای شناخت بیشتر می پردازیم.

برای ساخت بتن معمولی از سنگ های ریز و درشت که همان ماسه و شن می باشد، استفاده می کنند، شن و ماسه را با استفاده از سیمان و آب سفت و سخت می کنند. در بتن معمولی احتمال خمیدگی و انعطاف پذیری وجود ندارد به همین دلیل برای مسلح بودن یا همان انعطاف پذیری در درون بتن از میلگرد استفاده می کنند و این قابلیت را برای بتن به وجود می آورند که به آن شکل بدهند.

مزایای استفاده از دیوار با بتن مسلح: مقاوم بودن در برابر مصالح دیگر، قابلیت انعطاف پذیری، مقاوم در برابر آتش سوزی و حرارت، دوام بالا، به دلیل انعطاف پذیری امکان شکل دهی وجود دارد، هزینه نگهداری ندارد، مناسب برای استفاده در پایه ها و حتی سدها، قابل دسترس بودن مواد برای ساخت آن و مقاوم بودن آن در برابر رطوبت می باشد.

معایب استفاده از دیوار بتن مسلح: انعطاف پذیری بتن مسلح به میزان فشار وارده بر آن متغیر است، هزینه بر بودن بتن ریزی، هر چه سازه بزرگتر باشد باید ستون بتنی نیز بزرگتر باشد، انقباض در بتن مسلح موجب کاهش در مقاومت آن خواهد شد، ترمیم سخت، در زمان ساخت بتن بارش باران موجب کاهش سرعت خواهد شد، پایین بودن سرعت عمل در اجرا و مقاومت پایین در مقابل ذوب شدن و یخ زدگی نیز می باشد.

 

جمع بندی انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح

انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح

همانطور که گفتیم دیوارها از انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح متفاوت می باشند. از دیوار در ساخت ساختمان ها و دیگر سازه ها استفاده می کنند که به شکل یکپارچه و یکدست به منظور جداسازی فضای داخلی ساختمان و نمای ساختمان بالا می رود. انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح که شامل دیوارهای آجری، خشتی، بتنی، بلوکی،چوبی و …. می باشد.

از انواع دیوارها بنا به ساختی که می خواهند انجام دهند استفاده می کنند برای مثال دیوارهای خشتی برای مناطق گرمسیری بیشترین کاربرد را دارد و یا از دیوارهای بتنی بیشتر در سازه هایی با استحکام بالا مانند سدها و پل ها استفاده می کنند.

تصویر 8

امیدواریم با اطلاعاتی که از انواع دیوار ساختمانی از نظر مصالح را در اختیار شما قرار دادیم مفید واقع شده باشد.

0 0 votes
امتیاز به این محصول