در تاریخ شیوه های ساخت و ساز حرفه ای، آجر سفال یکی از قدیمی ترین مواد مصالح ساختمانی است. همچنین از نظر بادوام بسیار مقاوم است زیرا دیوارهای ، پایه ها ، ستونها و سطوح جاده ای ساخته شده از هزاران سال پیش وجود دارد که هنوز دست نخورده هستند. امروزه آن ها بیشتر برای ساخت دیوارها بخصوص به عنوان سطح تزئینی دیواره بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند. در این مقاله مهم ترین مواد اولیه ساخت آجر سفال را بررسی خواهیم کرد.

در تاریخ شیوه های ساخت و ساز حرفه ای، آجر سفال یکی از قدیمی ترین مواد مصالح ساختمانی است

آجر سفال بازاری

به طور رسمی ، از این اصطلاح برای مشخص کردن واحد ساختمانی ساخته شده از خشت به شکل استفاده می شود ، اما در دوران مدرن از آن برای اشاره به هر واحد ساختمانی سنگی یا خشتی استفاده می شود که هنگام استفاده در ساخت و ساز با ملات سیمانی به آن ملحق می شود. به طور معمول ، آجر سفال ها حدود ۴ عرض ، ۸ اینچ طول دارند و ضخامت های متنوعی دارند. واحدهای ساختمانی سنگی یا رس بزرگتر از نوع مورد استفاده در پایه ها معمولاً بلوک نامیده می شوند.

طبقه بندی آجرسفال ها

چندین روش وجود دارد که می توان آن را طبقه بندی کرد. به عنوان مثال ، می توانید آن را به موارد استفاده برای نما (در معرض و قابل مشاهده در قسمت بیرونی یک سازه) در مقابل آجرسفال های پشته ای (که از ساختاری استفاده می شود و از نظر پنهان است) تقسیم کنید. وسیله دیگر برای طبقه بندی آجر سفال با توجه به نحوه ساخت آنها: بی نیازی (آجر سفال سوراخ دار) و آجر سفال سوخته . می توان با توجه به کاربرد معمولی آنها طبقه بندی کرد: معمول یا مهندسی.

برای ساخت و سازهای مسکونی ، معمولاً آجر سفال های موجود در بازار استفاده می کنند ، زیرا آجر سفال های مهندسی بیشتر در پروژه های مهندسی عمران مانند ساخت و ساز جاده یا پل یا در ساخت فاضلاب استفاده می شوند.

برای ساخت و سازهای مسکونی ، معمولاً آجرهای موجود در بازار استفاده می کنند

انواع

می توان با توجه به شکل آنها طبقه بندی کرد. برخی از اشکال رایج عبارتند از:

روکشی: نازک بوده و برای روکش سطح به کار می رود.

هوایی: حاوی سوراخ های بزرگی برای گردش هوا و کاهش وزن هستند. آنها در طبقات معلق و دیواره های حفره استفاده می شوند.

آجر سفال سوراخ دار: حاوی سوراخ های استوانه ای زیادی هستند که در سراسر آن حفر شده اند. وزن آنها بسیار سبک است.

بولونوز: با زوایای گرد شکل گرفته است.

سنگ فرش: حاوی مقدار زیادی آهن هستند. آنها در سنگ فرش استفاده می شوند.

پوششی: برای درپوش بالای دیوارهای آزاد استفاده می شود.

توخالی: تقریباً یک سوم وزن معمولی ، اینها بیشتر در دیوارهای پارتیشن استفاده می شوند که حمل آن ها لازم نیست.

طبقه بندی بر اساس مواد اولیه

در شیوه های ساخت و ساز مدرن، آجر سفال های معمولی با توجه به مواد و اجزای سازنده آنها و روش ساخت طبقه بندی می شوند. تحت این طبقه بندی ، پنج نوع معمول وجود دارد:

  • آجر سفال سوخته
  • آهک ماسه ای (سیلیکات کلسیم)
  • بتونی
  • خاک رس خاکستری
  • سوخته

نتیجه گیری

آجر سفال از همان ابتدای تاریخ به گروه ها و دسته هایی تقسیم می شود. ما در این مقاله به مهم ترین طبقه بندی های آن ها اشاره کردیم.

0 0 votes
امتیاز به این محصول