الیاف در بتن نقش کنترل ترک‌ها را دارد که بر مبنای آن، مقاومت ضربه، خستگی، مقاومت برشی، مقاومت خمشی باقی‌مانده (پس از ترک‌خوردگی عضو) و ظرفیت جذب انرژی بتن بهبود می‌یابد. اما تأثیرگذاری الیاف در بتن به نوع و مقدار الیافی، شکل، طول، نسبت ظاهری (نسبت طول به قطر الیاف)، مقاومت کششی و مکانیسم مهاری الیاف بستگی دارد.

مصالح

برای ساخت بتن الیافی می‌توان از مصالح معمول در ساخت بتن استفاده کرد و از انواع الیاف‌ها مانند فولادی، مصنوعی و طبیعی بهره گرفت. بعضی از الیاف مصنوعی مانند شیشه و اکثر الیاف طبیعی بامبو در محیط قلیایی بتن آسیب پذیرند. قبل از مصرف این نوع الیاف باید با پوشش‌های مناسب، سطح الیاف حفاظت شوند.

بهبود خواص بتن الیافی

استفاده از الیاف گسترده است و شامل افزایش مقاومت طاقت، مقاومت ضربه، مقاومت خستگی و کاهش ترک‌خوردگی ناشی از جمع شدگی پلاستیک است. انتخاب نوع و مقدار الیاف، طول و نسبت ظاهری و مقاومت کششی الیاف باید بر مبنای بهبود خاصیت موردنظر بتن صورت پذیرد.

بتن‌های با مقاومت

مقاومت فشاری بیشتر از ۶۰ مگاپاسکال، مقاومت کششی الیاف فولادی مصرفی باید بیش از ۱۵۰۰ مگاپاسکال باشد تا از رفتار ترد عضو بتنی جلوگیری شود.

مقاومت پیوستگی

مقاومت بین الیاف و خمیر سیمان در بتن نباید در حد کم باشد که در بارهای کم، الیاف به‌آسانی از خمیر سیمان بیرون کشیده شود و در حد زیاد نباشد که الیاف بدون جذب انرژی شکسته شوند.

برای جلوگیری از قلوه‌کن شدگی بتن در هنگام آتش‌سوزی، باید از الیاف پلی پروپیلن به مقدار ۳۵/ ۰ درصد حجم بتن استفاده شود. تشخیص ضرورت مقاومت در مقابل آتش‌سوزی به عهده کارفرما است.

انتخاب نوع و مقدار الیاف 

برای انتخاب نوع و مقدار الیاف و حصول اطمینان از عملکرد الیاف، تولیدکننده موظف است بر مبنای مستندات آزمایشگاهی، اطلاعات موردنیاز را ارائه دهد. در غیر این صورت، باید آزمایش‌های مربوط انجام شوند.

طرح مخلوط

تعیین نسبت مخلوط بتن الیافی مشابه بتن معمولی است. اما الیاف بر کارایی مخلوط بتن اثر دارد و باعث کاهش آن می‌شود و هرچه مقدار الیاف و طول آن بیشتر باشد از کارایی بیشتر کاسته می‌شود؛ بنابراین باید در تعیین نسبت مخلوط بتن یک یا چند از موارد به شرح زیر در اصلاح مخلوط اعمال شوند:

۱) کاهش مقدار شن

۲) افزایش مقدار سیمان

۳) افزایش مقدار ماسه

۴) استفاده از فوق روان‌کننده

۵) کاهش اندازه حداکثر شن

کاهش مقدار شن در مخلوط بتن الیافی

یکی از مؤثرترین روش‌های جلوگیری از افت کارایی ناشی از الیاف در مخلوط است. بین درصد وزنی کاهش شن رابطه خطی وجود دارد که در آن ۷ درصد حجم الیاف و L / d نسبت ظاهری الیاف است. برای مقدار از ۲۰ تا ۷۰، باید مقدار شن بین ۵ تا ۲۰ درصد کاهش یابد تا کارایی بتن مشابه بتن بدون الیاف تأمین گردد.

برای اندازه‌گیری کارایی بتن الیافی نباید از اسلامپ استفاده شود، بلکه باید از مخروط اسلامپ معکوس و یا آزمایش زمان وی بی‌استفاده گردد.

اجرا

افزودن الیاف به مخلوط‌کن و یا کامیون حمل بتن (تراک‌میکسر) به دو روش به شرح زیر مجاز است:

۱) ابتدا مخلوط بتن آماده شود و سپس الیاف به‌تدریج به مخلوط افزوده شود. در این روش، پس

از افزودن کامل الیاف، باید چرخش جام به مدت ۵ دقیقه با سرعت کم ادامه یابد.

۲) الیاف همراه با سنگ‌دانه به جام مخلوط‌کن تغذیه شود و سپس بقیه مصالح مخلوط افزوده شوند.

انتخاب روش افزودن الیاف

برای انتخاب روش افزودن الیاف به بتن می‌توان به توصیه‌های تولیدکننده مراجعه کرد. به‌هرحال، هر روشی که استفاده می‌شود، نباید کلوخه شدن الیاف در مخلوط بتن رخ دهد.

در پرداخت سطح بتن الیافی نباید از ماله چوبی استفاده شود، بلکه باید از ماله فلزی آلیاژی بهره گرفت.

الزامات ایمنی

در هنگام استفاده از الیاف به‌خصوص نوع فولادی باید الزامات ایمنی شامل استفاده از عینک و دستکش صنعتی در حد مطلوب اعمال شوند.

آجر سفال میهن نقش جهان (محبوبی) انواع آجر سفالی را با بهترین کیفیت و دوام بالا تولید و در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد.  می توانید انواع آجر را به صورت آنلاین یا از طریق شماره 03135231213 سفارش دهید. 

0 0 votes
امتیاز به این محصول