همانطور که می دانید این نوع بتن کاربرد بسیاری در ساختمان سازی دارد و این الیاف تحمل بارهای کششی را دارد و در محیط های مختلف بسیار مقاوم است به همین منظور ما در این مقاله به بررسی بتن الیاف شیشه ای می پردازیم.

همینطور میتوانید از دیگر مقالات ما که شامل آجر خشتی برای ساختمان سازی میشود نیز استفاده کنید.

بتن الیاف شیشه ای چیست ؟

بتن الیاف شیشه ای دارای شکل ها و بافت های متنوع می باشد و در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان کاربرد دارد و مقاومت بسیار بالایی در برابر بارهای کششی دارد و خصوصیات فیزیکی بتن را ارتقا می دهد و در برابر رطوبت و یخ زدگی و شرایط جوی نامساعد مقاومت زیادی دارد.

نحوه تولید بتن

بتن الیاف شیشه ای از الیاف شیشه با مقاومت بالا و سیمان استفاده می شود و این الیاف تحمل بار را به خوبی دارند و ترکیب سیمان با الیاف شیشه ای باعث می شود که خصوصیات شیمیایی را در خود حفظ کند و در زمان تهیه مخلوط این بتن الیاف های شیشه ای با طول های متفاوت و ثابت در میکسر مخلوط می شوند .

مزایای بتن با الیاف شیشه ای

بتن الیاف شیشه ای GERC   در محیط های متفاوت مانند مرطوب ، نمکی ، خشک بسیار مقاوم است و به دلیل عدم استفاده از آرماتور مقاومت بهتری نسبت به بتن مسلح معمولی دارند.

این نوع بتن ها وزن بسیار سبکی دارند و فرایند نصب آن بسیار سریع و شکل آن به راحتی تغییر می کند.

اجزای تشکیل دهنده این نوع بتن در برابر آتش مقاوم هستند و نقش عایق گرمایی و حرارت را دارند و از آتش سوزی و اشتعال جلوگیری می کند.

خصوصیات مکانیکی این بتن باعث می شود که حمل و نقل آن آسان و انعطاف پذیر و در بارهای لرزه ای و یخ زدگی بسیار مقاوم است.

قیمت الیاف شیشه ای مناسب تر از از دیگر الیاف است و به راحتی در دسترس می باشد .

هر کدام از این الیاف دارای ۲۰۰ تا ۴۰۰ رشته های ریز می باشند که در اندازه های مناسب بریده می شوند و ترکیب متعارف بتن الیاف شیشه ای از ۲ درصد تا طول ۲۵ میلیمتر استفاده می شود.

کاربردهای الیاف شیشه ای

کاربردهای این الیاف تولید انواع لمینت است که در این حالت الیاف شیشه و مخلوط پوشاننده در لایه های مختلف فشرده می شوند و یک ساختار جدیدی درست می شود و بتن خصوصیات فیزیکی آن تغییر و وزن آن یک سوم وزن بتن عادی را دارد و این الیاف ها به خاطر وزن سبک برای مصارف دکوری و نمای ساختمان هم کاربرد دارند.

همچنین این الیاف کاربردهای دیگری از قبیل صنایع الکتریکی ، لوازم بهداشتی ، مقاوم سازی تیرها و دیوارها و ستون ها ، پارچه های ضد آتش ، بدنه هواپیما ، کامپوزیت های ساختمانی و غیره کاربرد دارد.

بیشتر بخوانید:انواع بتن الیافی

خصوصیت سازه ای بتن با الیاف شیشه ای

مهمترین خصوصیت این نوع بتن مقاومت آن می باشد و به علت اینکه مصرف سیمان در آن زیاد و مصرف آب کم مقاومت آن در برابر بارهای فشاری بسیار بالا است و مقاومت کششی و خمشی بالایی دارند.

انواع الیاف شیشه ای

الیاف شیشه ای دارای انواع مختلف می باشد که دارای بافت های یک جهته و دو جهته و حصیری می باشد و بر اساس ترکیب مواد به کار رفته به چند نوع تقسیم می شود :

الیاف شیشه ای E-glass

این نوع الیاف در بازار بسیار موجود است و ۸۰ تا ۹۰ درصد تولیدات در بازار از این نوع الیاف است و مواد قلیایی در آن کم مصرف شده است و از این الیاف برای مقاوم سازی سازه ها و در صنعت برق برای مقاومت های الکتریکی استفاده می شود.

الیاف شیشه ای C-glass

این نوع الیاف دارای آهک سوددار و بور و سیلیکات هستند و در محیط های شیمیایی خورنده استفاده می شود‌.

الیاف شیشه ای A-glass

این نوع الیاف درصد مواد قلیایی آن بسیار زیاد است و از چرخه تولید خارج شده است.

الیاف شیشه ای S-glass

این دسته از الیاف دارای مقاومت الاستیسیته هستند و بیشتر در صنایع هوا و فضا و قطعات هواپیما و موشک کاربرد دارد قیمت این نوع الیاف بسیار گران می باشد.

سخن پایانی

بتن الیاف شیشه ای دارای مقاومت کششی بالا ، رسانای الکتریکی و حرارتی و وزن بسیار کم می باشد به همین منظور شما می توانید با شرکت آجرمیهن ارتباط و از نحوه سفارش این محصولات اطلاع حاصل کنید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول