در طول تاریخ ، آجر سفال یکی از متنوع ترین و پرکاربردترین مواد برای ساخت و ساز بوده است. آجر با استخراج رس ، ماده طبیعی و دوغاب ساخته می شود. آجر سفال بعد از پخت، پرداخته شده و این کار به مقاوم شدن آن کمک می کند و این محصولات در کوره تا ۲۰۰۰ درجه پخته می شوند.

دیوارهای آجر سفال غالباً به عنوان ساختار ، سد آب ، بازدارنده بخار ، عایق و گاهی اوقات پایان داخلی یک سازه به کار برده می شدند. ساختمانهای آجری، تا زمان معرفی آجر بتونی (CMU)، با انباشته کردن چندین تاج آجری و اتصال آنها به یکدیگر ساخته شده اند. قلاب های آجری از بار سازه پشتیبانی می کردند. پیوند فلاندری یک روش متداول برای پیوند دادن چندین تاج آجری به هم بود.

آجر سفال یکی از متنوع ترین و پرکاربردترین مواد برای ساخت و ساز بوده است.

ورود آجر بتنی به صنعت ساختمان سازی

ظهور آجر بتنی در سال ۱۹۱۷ این روش ساخت را تغییر داد. اکنون آجر بتنی از وزن سازه پشتیبانی می کند و آجر به عنوان روکش برای پنهان کردن آجر بتنی عمل می کند.

پیشرفت های دیگری که امروزه به ساخت سنگ تراشی رس کمک کرده است، ایجاد سیمان پرتلند است. سیمان پرتلند از مقاومت فشاری بسیار بالاتر به ملات می دهد و به دیواره آجری استحکام کلی بیشتری می بخشد. مهمترین تفاوت بین آجر بتنی و آجر در نحوه تولید مواد است. آجربتنی از سیمان پرتلند و سنگدانه ها ، معمولاً شن و ماسه ساخته شده است. آجر بتنی در رطوبت بالا و درجه حرارت درمان می شود تا پیوند بین سیمان و سنگدانه ها ایجاد شود.

 

تفاوت ساختاری آجر سفال و آجر بتنی

تفاوت در تولید و مواد به آجربتنی و آجر سفال خواص فیزیکی بسیار متفاوتی می دهد و مدت ها بعد از نصب آنها روی واحدها تأثیر دارد. آجر بتنی با گسترش آجر کوچک می شود. بنابراین ، آجربتنی لازم است که کنترل شود، در حالی که آجر به اتصالات انبساطی نیاز دارد. لازم است که ترک و شکاف آجر سفال و آجر بتنی مشخص شود.  

با گذشت زمان ، درزگیر مورد استفاده در اتصالات کنترل باید تعویض شود. واحدها باید پلمپ شوند و ملات نیز باید یکدست و یکپارچه باشد. همه اینها به هزینه نصب شده آن اضافه می کنند. ساختمانهای آجری تا دو سال اول گسترش می یابند و در نهایت مهر و موم محکم تری به آنها می بخشد.

رنگ آجر با رنگ و نوع خشتی که استخراج می شود ، مشخص می شود. رنگ آجربتنی بر اساس رنگدانه هایی است که برای رنگ آمیزی بلوک ها استفاده می شود. خاک رس تمایل به حفظ رنگ و جذابیت ساختاری بسیار طولانی تر از سیمان دارد. خصوصیات فیزیکی آجر بتنی همچنین توضیح می دهد که چرا میزان جذب آن با آجر متفاوت است. این نوع یک ماده بسیار متخلخل است و آب را با سرعت بسیار بالاتر از آجر جذب می کند. تفاوت در تولید و مواد به آجر بتنی و آجر سفال خواص فیزیکی بسیار متفاوتی می دهد.

 

نتیجه گیری

آجر سفال یکی از مهم ترین مصالح ساختمانی است که از ابتدای تمدن بشر استفاده شده است. آجر سفال و آجر بتنی نسبت به هم تفاوت هایی دارند که براساس ویژگی های ساختاری مشخص می شوند. آجر سفال در نگهداری انرژی دمایی و تهویه هوا در زمستان و تابستان نقش موثری ایفا می کند.

0 0 votes
امتیاز به این محصول