مزایای استفاده از مصالح خام طبیعی استخراج‌شده از نزدیک ‌ترین محل در تولید آجر سفال

آجر سفال از مصالح خام طبیعی تهیه شده‌ است که به صورت گسترده در دسترس بوده و به ویژه در مناطق روستایی که چشم‌انداز شغلی در آن‌ها محدود است، می‌تواند اشتغال ایجاد کند. تیغه‌های سفالی، بلوک‌ها و کاشی‌های سقفی رسی محصولات طبیعی هستند زیرا در اصل از زمین، آب و آتش ساخته‌شده‌اند. رس جزء اصلی محصولات سرامیکی است و از نظر زمین‌شناسی اساساً پایان‌ناپذیر است.

کارخانه‌های تولید آجر سفال و کاشی غالباً در کنار رسوبات رسی قرار دارند و از این طریق هزینه‌های حمل مواد اولیه به کارخانه را به حداقل می‌رسانند.

قرار گرفتن آجرکاری، کاشی‌کاری و معادن در مناطق روستایی و نیمه روستایی، این صنعت را قادر ساخته است تا اشتغال طولانی‌مدت و پایدار را در محلات و اجتماعات کوچک فراهم کند. چنین شیوه‌های خوب؛ ظاهر سایت، جلوگیری از آلودگی، کاهش تأثیر اکولوژیکی، ترمیم و مراقبت‌های بعدی را پوشش می‌دهد.

 

تهیه مصالح خام از نزدیک‌ترین محل

مسئولیت استخراج رس برای تولید آجر سفال

استخراج منابع مسئولیت دارد: گودال‌های رسی ایجادشده، به ذخایر طبیعت، دریاچه، مناطق کشاورزی یا مخازن زباله تبدیل می‌شوند. استخراج خاک رس برای محصولات ساختمانی درصد کمی از کل استخراج مواد معدنی است. اگر رسوبات عمیق باشند، میزان استفاده از زمین هم متوسط است. اگرچه استخراج رس‌ها و ماسه‌ها دارای اثرات زیست‌محیطی است اما زمین‌های مرمت‌شده روی گودال‌های رسی فرسوده دارای مزایای بالقوه بیان‌شده در بالا می‌باشند.

علاوه بر این، گودال‌های رسی معمولاً فرصتی برای تنوع زیستی و احیای زیستگاه‌های طبیعی که حیوانات و گیاهان در آن پناه می‌گیرند، ایجاد می‌کند. این امر گاه به کشف و حفظ بقایای باستان‌شناسی و دیرینه نیز منجر می‌شود.

استخراج رس

تأثیر زیاد تولید آجر سفال از نظر منابع و انرژی

انرژی مصرفی در هنگام تولید محصولات ساخته‌شده از رس از جمله آجر سفال، در ابتدا در شکل‌گیری، خشک‌کردن و سوزاندن آن‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد. ازآنجا‌که هزینه‌های انرژی، ‌بخش مهمی از کل هزینه‌های تولید (حداکثر ۳۰٪) است، این صنعت همیشه از نزدیک، مصرف انرژی خود را زیر نظر داشته است.

در سراسر این صنعت، تغییر گسترده در سوخت‌های گازی، بهبود در خشک‌کردن، تکنولوژی و کنترل کوره منجر به کاهش تدریجی مصرف انرژی و کاهش قابل‌توجه در تولید گازهای گلخانه‌ای شده است. در سال‌های اخیر تعداد سازندگان آجر که از سوخت‌های زیستی استفاده می‌کنند، رو به افزایش بوده است.

پیشرفت‌های اصلی فرآیند تولید آجر سفال عبارت‌اند از:

  • طراحی پیشرفته خشک‌کن‌ها و کوره‌ها
  • کنترل رایانه‌ای رژیم‌های خشک‌کردن و سوزاندن
  • سیستم‌های بازیابی گرما از کوره‌ها (عمدتاً هوای گرم از مناطق خنک‌کننده کوره‌ها به خشک‌کن منتقل می‌شود)
  • تغییرات محصولات یا نوآوری

در این شیوه تولید، اجرای انرژی تجدید پذیر در حال پیشرفت است.

  • تولید یا استفاده از برق سبز
  • گاز تولید‌شده از محل دفن زباله می‌تواند در کارخانه‌های تولید آجر سفال و کاشی یا جاهای دیگر مورداستفاده قرار گیرد. در نتیجه این امر اعتماد به منابع انرژی تجدید ناپذیر را کاهش می‌دهد.

آماده‌سازی خاک رس در کارخانه

ایجاد محیطی راحت و سالم با استفاده از آجر سفال در ساختمان‌سازی

ساختمان‌های آجری دارای راحتی بالایی هستند. تعیین کمی برخی از جنبه‌ها دشوار است، درحالی‌که بقیه می‌توانند به روشنی اندازه‌گیری یا آزمایش شوند. این شامل:

  • عملکرد یا عایق صوتی
  • آسایش حرارتی (دمای سطح دیوارها، تفاوت بین سطح و دمای اتاق، حرکت هوا در اتاق)
  • توانایی دیوار در جذب رطوبت و بازگشت آن به هوای داخل
  • ذخیره‌سازی گرما، خنک‌سازی در تابستان، گرما در زمستان
  • هیچ انتشار آلاینده سمی از پارچه ساختمانی به محیط داخلی وارد نمی‌شود
  • ایمنی بالا در صورت بروز آتش‌سوزی، سیل و سرقت، انعطاف‌پذیری بالای ذاتی در طراحی ساختمان

 

آجر سفال

آب ‌و هوای داخلی می ‌تواند تأثیر چشمگیری بر حس ساکنین داشته باشد و از این نظر عملکرد تیغه‌ های سفالی بسیار خوب است. این مصالح با جذب انرژی حرارتی هنگامی‌که محیط در دمای بالاتری قرار دارد، نوسانات دما را کاهش داده و باعث بازگشت انرژی حرارتی شده و در نتیجه محیط خنک‌تر می‌شود؛ به عبارت دیگر، دیوار رسی، کف و سقف باعث کاهش میزان گرم شدن ساختمان در هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌شوند. تخلخل آجر سفالی به آن‌ ها اجازه می‌دهد تا هنگامی‌که رطوبت نسبی زیاد است، رطوبت هوا را جذب کنند و با خشک شدن هوای داخلی، این رطوبت را برگردانند.

شرکت آجر سفال میهن بهترین محصولات سفالی خود را به مشتریان خویش عرضه می‌کند. برای سفارش این محصولات با ما تماس حاصل نمایید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول