انسان ها برای 1000 سال از آجر برای اهداف ساختمانی استفاده کرده اند. قدمت آجرها به 7000 سال قبل از میلاد برمی گردد و این باعث می شود که یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی شناخته شده برای بشر باشد. انتخاب نوع آجری که می‌خواهید یکی از اولین تصمیم‌های مهمی است که باید هنگام شروع یک پروژه ساختمانی به آن فکر کنید. وقتی این اتفاق می‌افتد، غیرممکن است که در بحث بزرگ آجر و بتن گرفتار نشوید. این یک واقعیت است که اکثر مردم بدون داشتن ایده روشنی از تفاوت بین آجر و بتن شروع به بررسی این انتخاب های رایج می کنند. از این رو در ادامه این مقاله از میهن آجر حقایقی درباره آجر بتنی و سفالی بیان می کنیم.

حقایقی درباره آجر بتنی و سفالی

هنگام مقایسه آجر سفال و آجر بتنی، باید توجه داشت که هر دوی این مواد با نصب دقیق می توانند دیوارهای آجری جذاب و از نظر ساختاری سالم ایجاد کنند. اما اینها تا حد زیادی متفاوت هستند و مزایا و معایب خود را دارند. در زیر نکاتی وجود دارد که باید هنگام تصمیم گیری از کدام متریال در ساخت و ساز استفاده کنید.

آجر و خاک رس

به طور رسمی، اصطلاح آجر برای اشاره به واحد ساختمانی ساخته شده از خشت قالب‌گیری شده استفاده می‌شود، اما در دوران مدرن برای اشاره به هر واحد ساختمانی با پایه سنگ یا سفال که هنگام استفاده در ساخت و ساز با ملات سیمانی متصل می‌شود، استفاده می‌شود. آجرهای سفالی یک شکل کلاسیک از آجرها هستند که با فشار دادن خاک رس مرطوب در قالب ها، سپس خشک کردن و پختن آن ها در کوره ها ایجاد می شوند. آجر و خاک رس با هم یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی را تشکیل می دهند. اینها در بسیاری از سازه های باستانی مستحکم در سراسر جهان یافت می شوند. آجرهای سفالی بلوک های جامد از خاک رس سخت شده هستند و بیشتر مایل به قرمز به نظر می رسند.

آجرهای بتنی

حقایقی درباره  آجر بتنی و سفالی بیان می شود که می تواند به شما در زمینه انتخاب مناسب کمک کند. آجرهای بتنی یک واحد بتنی از سیمان، آب و سنگدانه های مناسب، با یا بدون گنجاندن مواد دیگر ساخته می شود. در آجر بتی مقاومت فشاری متوسط ​​معمولاً بین 3000 تا 4000 psi است. در حالی که برای آجر سفال مقاومت فشاری متوسط ​​معمولاً بین 8000 تا 10000 psi است.

حقایقی در مورد آجر بتنی و آجر سفالی  و ساخت آن ها

در زمینه ساخت آجر بتنی و آجر سفالی نکات مهمی است که بیان می کنیم. در هر دو مورد، مواد خام خشت و آجر بتنی استخراج می‌شوند، طبق مشخصات آسیاب شده و با آب مخلوط می‌شوند. آجرهای بتنی معمولاً در قالب ها با استفاده از فشار هیدرولیک تشکیل می شوند در حالی که آجرهای سفالی معمولاً از طریق قالب اکسترود می شوند. آجرهای بتنی از طریق یک واکنش شیمیایی بین آب و سیمان پخت می شوند. این فرآیند با استفاده از کوره هایی که رطوبت نسبی بالا و دمای حدود 150 درجه دارند تسریع می شود. آجرهای رسی معمولاً با فرآیندی به نام انجماد پخته می شوند. انجماد خاک رس در یک کوره در دمای بیش از 2000 درجه رخ می دهد.

حقایقی در مورد آجر بتنی و آجر سفالی  و ساخت آن ها

 

خواص آجر های بتنی و سفالی

حقایقی درباره آجر بتنی و سفالی است که در خواص آن ها بیشتر دیده می شود. از این رو در این بخش نوشته خود به بررسی این خواص می پردازیم. آجرهای بتنی در ابتدا پس از ساخت به دلیل از دست دادن رطوبت جمع می شوند. آجرهای رسی معمولاً پس از تولید به دلیل اضافه شدن رطوبت منبسط می شوند. بیشتر این گسترش در چند هفته اول اتفاق می افتد، اما با سرعت بسیار کمتری برای چندین سال ادامه خواهد داشت. این انبساط آجرهای سفالی برگشت پذیر نیست. هر دو آجر بتنی و سفالی به دلیل افزایش و از دست دادن حرارت، انبساط و انقباض را تجربه می کنند. آجرهای سفالی معمولاً دارای سوراخ هایی هستند. یک آجر بتنی به دلیل چگالی بالاتر معمولاً بیشتر از آجر سفالی وزن دارد.

چگالی بیشتر آجر بتنی با حفره های هوای کمتر و در نتیجه نرخ جذب آب کمتر مرتبط است. آجرهای بتنی معمولاً مقاومت فشاری بالاتری نسبت به آجرهای سفالی دارند. یکی از خواص مطلوب آجرهای بتنی مقاومت آن است. برخلاف آجرهای سفالی، آجرهای بتنی به مرور زمان به استحکام خود ادامه می دهند. مقاومت بالای آجرهای بتنی هنگام مقاومت در برابر نیروهای طبیعت مهم است.

 

سخن نهایی

در این نوشته از وب سایت میهن آجر ما به بررسی حقایقی در مورد آجر بتنی و آجر سفالی پرداختیم. در مقایسه با آجرهای سفالی، آجرهای بتنی باید مقاومت فشاری بالاتر و سرعت جذب آب کمتری داشته باشند و همچنین باید تحمل‌های ابعادی کمتری داشته باشند. در عین حال هر کدام نیز مزایای و معایب خاص خود را دارند. اگر در این زمینه نیاز به مشاوره های دقیق تر دارید می توانید با متخصصان ما در ارتباط باشید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول