در تاریخ شیوه‌های مربوط به ساخت‌و‌ساز حرفه‌ای، آجر یکی از قدیمی‌ترین مصالح ساختمانی است و از نظر دوام بسیار مقاوم است زیرا هزاران سال پیش دیوارهای آجری، پایه‌ها، ستون‌ها و سطوح جاده‌ای ساخته‌شده‌اند که هنوز هم دست‌نخورده باقی‌مانده‌اند. امروزه، از آجرسفال بیشتر برای ساخت دیوارها و بخصوص به عنوان نما برای تزئین دیوارهای بیرونی استفاده می‌شود. که در آن استاندارد آجر سفال برای تولید آن باید حفظ شود.

اصطلاح آجر به واحدهای کوچک مصالح ساختمانی گفته می‌شود که غالباً از رس سوزانده شده، ساخته شده و با ملات که یک ماده اتصال‌دهنده‌ای از سیمان، شن و ماسه و آب است، محکم می‌شوند. اندازه استاندارد آجر سفال ۲۲۲ میلی‌متر طول در ۱۰۶ میلی‌متر عرض و در ۷۳ میلی‌متر ضخامت با جرم بین ۰/۳ تا ۵/۳ کیلوگرم است. این عرض ایده آل برای دست انسان است تا با حداقل کرنش در جای خود قرار بگیرد؛ بنابراین یک رابطه تقریبی از طول به عرض ۲ به ۱ و طول به ضخامت ۳ به ۱ وجود دارد که امکان اتصال به هر جهت را فراهم می‌کند؛ اما هر تولید‌کننده‌ای می‌تواند اندازه و ابعادی متناسب با کاربردهای مختلف خود را ارائه دهد.

اندازه آجر سفال

 

در جدول زیر برخی از اندازه‌های استاندارد برای آجر سفال بیان شده است:

طول mm)) 222 222 222 222 222 190 190 290 290 390
عرض (mm) 90 40 90 140 110 90 106 90 150 190
ضخامت (mm) 73 73 114 114 73 90 90 90 190 90

 

آجر سفال فوق‌العاده

“Superbricks” یا آجر سفال فوق‌العاده در طیف وسیعی از اندازه‌های بزرگ و غیر‌استاندارد قرار دارد و هزینه‌های تولید مصالح را کاهش می‌دهد. این نوع مصالح از ملات کمتری استفاده می‌کنند و در هر مترمربع تعداد اتصالات کمتری دارند. با استفاده از تیغه‌های سفالی با عرض ۱۴۰ میلی‌متر، می‌توان یک دیوار یک‌لایه ساخت. برای بارندگی زمستانی در برخی از مناطق، تولیدکنندگان، قالب‌های آجری ایجاد کرده‌اند که باریک‌تر و بلندتر ازاستاندارد آجر سفال هست و این تیغه‌ها تعداد کارگران و هزینه‌های ساخت دیوار دو‌لایه را کاهش می‌دهند. در این روش تیغه‌های سفالی کمتری در هر مترمربع ذخیره‌شده و در نتیجه ملات کمتری نیز استفاده می‌شود. همچنین این روش سرعت ساخت‌و‌ساز را تسریع می‌کند اما ازآنجایی‌که این دیوار هنوز یک دیوار دولایه است، صاحب‌ملک هنوز هم از تمام مزایای استفاده از دیوار دولایه ساخته شده از آجر سفال برخوردار است.

علاوه بر این، طیف وسیعی از اشکال خاص تیغه‌های سفالی برای تقویت جزئیات زیبایی‌شناختی ساختمان‌ها و محوطه‌سازی موجود است.

برخی از انواع تیغه‌های سفالی دارای سوراخ و برخی بدون سوراخ تولید می‌شوند در زیر به تفاوت آن‌ها با یکدیگر می‌پردازیم.

 

تفاوت آجر سفال با سوراخ و نوع بدون سوراخ آن در چیست؟

  • آجر سفال تیغه‌های سفالی که دارای سوراخ هستند بیشتر برای ساخت سازه استفاده می‌شوند. آن‌ها ارزان‌تر بوده و اجازه می‌دهند ملات از حفره‌های آن عبور کرده و پیوند قوی‌تری بسازد.
  • آجر سفال بدون سوراخ برای نما استفاده‌شده و معمولاً یک لایه از آن برای ایجاد زیبایی در ساختمان اجرا می‌شود.
  • تیغه‌های آجر سفال سوراخ‌دار نه‌تنها ملات به راحتی در آن‌ها قرارگرفته و باعث اتصال بهتر تیغه‌های سفالی به هم می‌شود بلکه میلگرد را نیز می‌توان از این سوراخ‌ها عبور داد تا آن‌ها قوی‌تر و باثبات‌تر شوند.
  • تیغه‌های آجر سفال که دارای سوراخ هستند معمولاً برای روکش سازه‌های بنایی استفاده می‌شوند مانند آنچه در خانه‌های تازه ساخته شده جدید می‌بینید. این درواقع به این معنی است که این نوع مصالح پشتیبانی زیادی از سازه نمی‌کنند زیرا این نوع خانه‌ها از قبل توسط قاب پشتیبانی می‌شوند.

 

استفاده از آجر سفال برای نمای ساختمان

  • تیغه‌های سفالی بدون سوراخ از سال‌ها پیش به عنوان سنگ‌فرش خیابان‌ها مورداستفاده قرار می‌گرفتند. این آجرها بدون شکست یا حرکت زیاد، می‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند.
  • در کل، تیغه‌های سفالی بدون سوراخ گران‌تر است و می‌تواند فشار و وزن بیشتری را در مقایسه با تیغه‌های معمولی تحمل کند.

شرکت آجر سفال میهن هر دو نوع تیغه سفالی با سوراخ و بدون سوراخ را به مشتریان خویش عرضه می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس حاصل نمایید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول