آجر سفال یکی از مصالح مقاوم و پرکاربرد در ساختمان‌سازی می باشد که کاربرد گسترده ای  در چینش هارمونیک قطعات آجر سفال در ساخت دیوار تا نما و دیزاین نوستالژیک بافت ساختمانی مشاهده کنید. اما این مصالح کاربردی نیز همانند دیگر متریال ساختمانی در شرایط نا مساعد دچار آسیب دیدگی خواهد شد. مهمترین آسیب ‌ها وارده در شرایط نا مطلوب سفیدک یا شوره آجر می باشد، احتمالا شوره را به شکل لکه ‌های سپید رنگ بر روی دیوارهای آجری دیده اید. در این مقاله سعی می شود تا درباره علل و راه ‌کارهایی برای برطرف کردن این چنین مواردی اطلاعات جامعی کسب کنید.

 

شوره آجر چیست؟

لکه سپید یا خاکستری رنگی که قالبا بر روی آجر هایی که خارج از ساختمان نمایان می شود در اثر رسوب کریستالی برخی نمک‌ها در آجر سفال پدیدار می‌گردد. این پدیده تنها مختص سطوح آجری نیست، بلکه شوره را می‌توان بر روی سطوح پوشیده شده با بتن، سنگ و سایر متریال ساختمانی دید.

 در واقع، ذرات نمک‌هاو رسوبات معدنی که درحفرهای آجر سفالی وجود دارد همراه با مقدار کمی رطوبت به مرور زمان خود را به سطح بافت مصالح میرساند و پس از تبخیر آب، به صورت لکه های بلوری بر جای می‌مانند.

دیده شدن شوره در مصالح به صورت یک عارضه بر روی نمای خارجی و یا آجر سفال نشانگر ضعیف بودن مطالح به کار گرفته شده در ساخت سازه نیز می باشد

بروز شوره یا سفیدک در مدت زمان اجرای سازه نیز ممکن است بروز دهد و فقط شامل زمان بهره برداری از سازه نمی باشد.

دلایل شوره زدن آجر سفالی

شوره با توجه به شرایط محیطی به حالت های مختلفی بر روی سطح داخلی و  نمای خارجی ساختمان خود را نمایش دهد.

بروز شوره در آجر سفال به سه فاکتور بستگی دارد:

  • حضور رسوبات محلول در آب
  • وجود رطوبت به منظور انتقال نمک‌ محلول
  • میزان انتقال رسوبات‌ در بافت متخلخل

شوره آجر سفالی بر روی سطوخ داخلی و خارجی ساختمان

شوره آجر بر روی سطوح داخلی و خارجی ساختمانمصالح ساختمانی مختلف از جمله آجر سفالی، آمادگی زیادی برای بروز شوره دارند.

 شوره آجر از نظر ساختار شیمیایی به چهار مورد دسته بندی می‌شود:

  • شوره کربناتی
  • شوره سولفاتی
  • شوره کلروری
  • شوره نیتراتی

شوره زدن آجر امکان دارد در زمان ساخت و ساز و همچنین در طول زمان در ساختمان رخ دهد.

 قبل از گزینش راهکار برای رفع شوره و روش های شوره­زدایی، باید از نظریات متخصصی در این زمینه بهره گرفت تا به نتیجه مطلوب رسید.

راه‌های پیشگیری از بروز شوره آجر سفال

  1. پوشش‌های رزینآب‌گریز نانو:  با استفاده پوششی از رزین‌های  بی‌رنگ نانو بر سطوح می‌توان از نفوذ آب در آجر سفال پیشگیری کرد. این پوشش‌ها از انتقال رطوبت داخلی و خارجی مصالح بنایی پیشگیری خواهد کرد.
  2. لایه‌های پلی‌اتیلن یا آب‌بند:  با اجرای آب‌بند، بین دیواره آجری و بستر خاک از اثر نفوذ آب از خاک به دیوارو بلعکس جلوگیری کرد.
  3. ساخت و ساز اصولی و باکیفیت: پیاده سازی صحیح مناطقی که می­تواند باعث نفوذ آب و یا رطوبت باشد (درپوش‌ها، سایبان‌ها،عایق‌بندی رطوبتی، ایزوگام، قیر و گونی و…) خطر ورود آب به دیوارها را به میزان بالایی کاهش داد.
  4. اجرای محوطه‌سازی مناسب: گزینش منطقه مناسب برای محوطه سازی و ایجاد منطقه برای کاشت گیاهان و فضای سبز می‌توانید از نفوذ آب در مصالح متخلخل پیشگیری کنید.
  5. بندکشی با ملات کم آب: استفاده از ملات کم آب و متراکم و اجرای صحیح بندکشی با ابزار، میتواند نفوذ آب و جابجایی نمک‌ها را تا میزان بالایی کاهش ‌دهد.
  6. نگهداری صحیح مصالح بنایی: برای پیشگیری از نفوذ رطوبت سطح زمین به مصالح بهترین گزینه قرار دادن مصالح بر روی  پالت‌های چوبی می باشد.
0 0 votes
امتیاز به این محصول