در این مطلب قصد داریم شما را با مزایای بلوک های سفالی در ساختمان سازی آشنا کنیم همان‌طور که می‌دانید بلوک‌های سفالی یکی از مصالح رایج در اجرای ساختمان‌ها اعم از دیوار و سقف و غیره هستند و امروز بنا به کیفیت و کارایی و استحکامی که دارند در پروژه‌هایی با مقیاس کوچک و متوسط و بزرگ بکار می‌روند.

 

بلوک سفالی چیست و چگونه تولید می شود؟

 

بلوک سفالی ، نوعی بلوک است که برای ساخت آن از خاک رس و افزودنی‌های دیگر مانند آهک و غیر استفاده می‌شود و نسبت هر کدام از این مواد بنا به نوع بلوک متغیر می باشد.  پس از تهیه گل بلوک سفالی که معمولا در کارگاه های تولیدی آماده می شود نوبت به و قالب‌زدن و برش‌زدن می رسد و پس از انجام  این مراحل  بلوک‌ها را در مدت زمان معینی تحت شرایط خاص  خشک می‌کنند و سپس در کوره در دمای 900 درجه سانتی‌گراد  پخته میشوند و این عملیات به صورت صنعتی است و با ماشین‌آلات انجام می‌شود البته امروزه در شهرهایی مانند یزد هنوز هم به صورت سنتی این  روش را انجام می دهند.

 

بلوک سفالی چه مشخصاتی دارد ؟

 

بلوک‌های سفال با ضخامت 5 تا 20 سانتیمتر به منظور کاربرد های مختلف تولید می گردند و هر کدام از این ابعاد نشان دهنده کاربرد این مصالح می باشد. نکته جالب و قابل توجه برای تست جنس سفال  صدای آن است و هنگامی که دو سفال  متراکم و مقاوم  به هم  برخورد کنند  با یکدیگر صدای زنگ می دهند و با کشیدن ناخن روی آنها خط نمی افتد .  یکی دیگر از شاخصه های مهم بلوک سفالی رنگ آن است و  سفال های مرغوب رنگ یکنواخت داشته و سطح آنها بدون ترک و آلوئک می باشد. بطور کلی  سفال هایی که دارای ترک هستند حرارتی کافی به خود ندیده اند و همچنین میزان جذب آن باید بین 8 تا 16 درصد باشد.

 

بلوک سفالی را مرطوب کنید

 

یکی از تکنیک هایی که در جذب بلوک سفالی نقش بسزایی دارد این است که قبل از بکار بردن آن سطح روی بلوک را با آب مرطوب کنند و این سبب می شود که جذب این مصالح ساختمانی تا حدود زیادی بالا رود. نکته مهم اینکه در اجرای دیوار حتما در رج پایینی از بلوک های سفالی سالم و بدون ترک خوردگی استفاده شود چراکه استفاده از بلوک سفالی که ترک برداشته یا به نحوی دارای نقص است می تواند مقاومت کششی و فشاری را تا حدود زیادی کاهش دهد پس این نکته را حتما در اجرای دیوار در نظر داشته باشید.

بلوک سفالی چه مشخصاتی دارد ؟

بلوک سفالی و انواع آن کدام‌اند؟| مزایای بلوک های سفالی

 

بلوک سفالی  دارای  تنوع بالایی است و هر کدام از انواع آن علاوه بر کاربرد های عمومی دارای کاربرد های ویژه ای نیز می باشد .  بطور کلی بلوک سفال دارای انواع مختلفی است که از نظر ابعادی و تعداد سوراخ‌­های تعبیه شده با یکدیگر تفاوت دارند و در ادامه شما را با آن ها آشنا میکنیم. نکته قابل توجه اینکه در بعضی از حالات  ممکن است که طبق سفارش مشتری این ابعاد و اندازه ها تغییر کنید ولی آنچه که طبق استاندارد های روز دنیا است به این شرح می باشد:

 

بلوک سفالی ۵/۵ سانتی‌ متری (۳ سوراخ)

بلوک سفالی ۷ سانتی‌ متری (۴ سوراخ)

بلوک سفالی ۱۰ سانتی‌ متری (۶ سوراخ)

بلوک سفالی ۱۵ و ۲۰ سانتی‌ متری (۹ سوراخ)

 

دلیل ترک های بلوک سفالی چیست؟

 

ترک بلوک سفالی ممکن است به‌علت کاهش یا افزایش حرارت در کوره‌های سنتی یا صنعتی باشد به‌علاوه کم یا زیاد شدن مواد سازنده آن نیز می‌تواند یکی دیگر از علل‌های این مورد باشد. یکی دیگر از علت هایی که سبب می شود بلوک سفالی ترک بردارد یا در بیشتر حالات بشکند حمل و خالی کردن غیر اصولی بار می باشد و در این مورد بهتر است که ابتدا برای خالی کردن بار بلوک سفالی جای هموار با خاک نرمی در نظر گرفته شود و در این مواقع آسیب به بدنه بلوک به  حداقل خود می رسد. نکته قابل توجه اینکه برای کاهش هزینه ها ناشی از خرید بلوک سفالی بهتراست که از خود تولید کننده های این محصول این مصالح را خرید نمایید چرا که معمولا ده الی پانزده درصد هزینه ها جهت انبارداری و مواردی مانند واسط می شود.

همچنین در نظر داشته باشید شما برای خرید آجر سفالی و بتن الیافی نیز می توانید به سایت آجرمیهن مراجعه نمایید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول