همانطور که می دانید بتن از سه ماده شن ، ماسه و سیمان تولید می شود که شن و ماسه توسط سیمان و آب به هم می چسبند و برای اینکه این بتن مقاوم شود از الیاف برای کنترل و افزایش مقاومت کششی استفاده می شود که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی مزایا و معایب بتن الیافی می پردازیم.

نقش الیاف در بتن و مزایا و معایب بتن الیافی

مزایا و معایب بتن الیافی و نقش مهم آن در بتن باعث شده است که بسیاری از مهندسان سازه از الیاف در بتن ها استفاده کنند و با استفاده از متریال ارزان و طبیعی و هزینه کم آن و با توجه به حجم استفاده زیاد در عملیات سازه ها و مقاومت بسیار بالا در برابر نیروهای فشاری و کششی این محصول بسیار مناسب می باشد. همچنین قابلیت جذب انرژی و مقاوم بودن در برابر ترک خوردگی از ویژگی های مهم این الیاف در بتن می باشد.

 

نقش الیاف در بتن

مزایای بتن الیافی

مزایا و معایب بتن الیافی در مقایسه با بتن معمولی شامل این موارد می باشد:

از مزایای بتن الیافی مقاومت زیاد در مقابل ضربه و تنش های خستگی می باشد و قابلیت باربری زیاد بعد از ترک خوردگی را دارد که در اصل می توان گفت مقاومت کششی، خمشی و برشی این بتن ها بیشتر از بتن معمولی می باشد.

از دیگر مزایای این بتن الیافی ظرفیت انعطاف پذیری در این مصالح است که می توان از آرماتورها کمتر استفاده کرد و مقاومت برشی در این بتن ها باعث می شود که از آرماتورهای برشی هم کمتر استفاده یا حذف کرد.

از مزایای دیگر این بتن ها افزایش الاستیسیته ، حفظ یکپارچگی در تغییر شکل بتن ، مقاوم در برابر زلزله ، قابلیت باربری بعد از ترک خوردگی، قابلیت کششی مناسب می باشد و همینطور عایق بودن سازه در برابر صدا و سرعت بالای اجرا از مزایای دیگر این بتن الیافی می باشد.

معایب بتن الیافی

مزایای بتن الیافی را بررسی کردیم اکنون معایب این بتن ها نسبت به بتن های معمولی شامل این موارد می باشد:

این بتن ها خیلی ترد و شکننده هستند که با آرماتورهای فولادی می توان آنها را مسلح کرد و چون بتن تازه خیلی زود تغییر شکل پیدا می کند و دچار ترک های زیادی می شود که باعث از بین رفتن سطح بتن و خواص مکانیکی آن می شود به همین دلیل باید مقدار بسیار کمی از الیاف برای کنترل مقاومت کششی استفاده کرد .

نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت کرد این است که برای مقاومت بتن باید درصد آب به سیمان را بسیار پایین آورد و از این بتن های الیافی نمی توان در ساخت تیرها و ستون ها استفاده کرد.

نوع الیاف مصرفی و مزایا و معایب بتن الیافی

مزایا و معایب بتن الیافی بسیار زیاد می باشد ولی در اصل باید گفت که الیاف دو نوع هستند الیاف طبیعی و الیاف مصنوعی که الیاف طبیعی شامل بامبو، سیسال، کنف و کتان است .

الیاف مصنوعی شامل الیاف فولادی ، الیاف پروپلین ، الیاف آرامید ، الیاف کربن و الیاف شیشه ای می باشد .

الیاف فولادی دارای مزایای بسیاری از جمله افزایش مقاومت کششی، کاهش احتمال ترک های ریز می باشد. الیاف پروپلین شامل شکل پذیری خوب بتن و میزان جذب آب در آن صفر است و هیچ وقت خرد نمی شود.

از مزایای الیاف آرامید سبکی، نقطه ذوب بالا، مقاوم در برابر حرارت و شعله، غیر قابل حل بودن در برابر حلال ها و مقاومت در برابر ضربه و ترک خوردگی می باشد.

از مزایای الیاف کربن شکل بلوری آنها ، استحکام در برابر خستگی ، ضریب انبساط حرارتی آن بسیار پایین است و از مزایای الیاف شیشه ای هم می توان گفت مقاومت کششی بالا و انعطاف پذیری آن می باشد.

همچنین شما می توانید برای اطلاعات بیشتر برای خرید اجر سفال 10 و اجر سفال 15 و اجرسفال 7 نیز به سایت اجر مهین مراجعه نمایید.

 

نوع الیاف مصرفی و مزایای آنها

 

خرید بتن الیافی

برای اینکه سازه ای مقاوم داشته باشید می توانید از این بتن ها استفاده کنید و برای خرید این بتن ها شما می توانید به سایت شرکت آجرمیهن مراجعه و نحوه سفارش و قیمت این محصولات را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

مزایا و معایب بتن الیافی نسبت به بتن های معمولی بسیار زیاد می باشد ولی اکثر معماران و طراحان از این الیاف بسیار استفاده می کنند و بسیار مقرون به صرفه می باشد به همین منظور شما می توانید با شرکت آجرمیهن ارتباط و از نحوه سفارش این محصولات اطلاع حاصل کنید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول