آجرلفتون یکی از انواع آجرهایی که در ساختمان سازی کاربرد دارد آجر سفال لفتون یا آجر ده سوراخ (perforated brick) است. لفتون، نام روستایی از توابع استان اصفهان است. نخستین بار این نوع آجر سفال در روستای لفتون تولید شد و به همین دلیل نام آن را همنام  زادگاهش قرار داده اند. اما امروزه این نوع آجر در مناطق مختلفی از جمله در شهرهای مختلف استان اصفهان و یزد تولید می‌شود.

آجر در دو نوع زرد و قرمز تولید می گردد و عموماً سایز های بزرگ آجر سفال در حصارباغ ها و ویلاها ، دیوار چینی محوطه ها،  حیاط منازل سوله ها به کار می رود. وسایز کوچک آجر سفال لفتون در دیوار چینی اتاق ها، تراس ها، زدن سقف به کمک تیرآهن و درپوش حمام و دستشویی  مورد استفاده قرار می گیرد.


مواد تشکیل دهنده آجر لفتن شامل خاک رس ، خاک شیل و خاک نسوز میباشد . اکثر تولید آجر سفال با خاک رس میباشد وان هم به دلیل این است که  قیمت آجر سفال لفتون شیل و نسوز بسیار بالاتر از قیمت آجر لفتون رسی است.

مشخصات آجر سفال لفتون

یکی از مرغوب ترین  خاک رس ها  برای پخت آجر سفال در استان اصفهان یافت می شود. خاک رس در این شهر هیچ گونه ناخالصی ندارد و به جهت تولید آجر سفال بسیار مناسب می‌باشد. از پرمصرف ترین محصولات سفالی آجر ، با ۱۰ گل می باشد. این آجر دارای ۱۰ سوراخ می باشد.

تنها دلیل وجود سوراخ ها به دلیل کاهش وزن آجر سفال و نیز عایق بندی و ایجاد خلاء ایجاد شده است.  این نوع از آجر سفال در شهرهای دیگر به نام زبره ، بهمنی و ده سوراخ معروف است که از سه طرف نما بوده و این آجر سفال برای دیوار چینی و سقف و سوله میباشد.

ابعاد آجر سفال لفتون ۵*۲۰*۱۰ است و ابعاد  آن مکعبی شکل میباشد.

معمولا استفاده آجر برای دیوارهایی که وزن و یا فشاربر آن است استفاده می شود. معمولا این آجر سفال به صورت پازلی چیده می شود تا تحمل آن در برابر فشار و وزن بیشتر شود.

0 0 votes
امتیاز به این محصول