سیمان از مصالح ساختمانی می‌باشد و در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرارمیگیرد که به دو صورت پودر سفید و خاکستری‌رنگ و پاکت‌های کرم رنگی و یا به‌صورت فله به مشتریان عرضه می‌شود. خاصیت سیمان این است که در هنگام ترکیب با آب به یک ماده بسیار سخت و مقاوم تبدیل می‌شود و با توجه به مقاومت این مصالح مقابل حرارت، فشار و … ، به‌عنوان گزینه کاملاً مناسبی در صنعت ساختمان به کار گرفته می‌شود و سیمان جزو مواد غیرقابل حذف در صنعت ساختمان‌سازی به شمار می‌رود.

 آجر سفال

آجر به دو صورت آهکی و رستی تهیه می‌شود. در آجرهای آهکی سنگ‌دانه‌های سیلیسی به کار گرفته می‌شود و در نوع رستی آن سیلیکات‌های آلومینیوم مصرف می‌شود؛ البته ماده پایه تشکیل دهند آجر سفالی، خاک رس می‌باشد.
درگذشته نه‌چندان دور آجر سفال بیشتر برای ساخت استحکامات داخلی و خارجی مثل دیوار و یا سقف استفاده می‌شد؛ اما امروزه به‌عنوان یکی از مصالح تزئینی داخلی نیز از آن بهره می‌گیرند که البته این نوع از آجرها به نام آجر نسوز شناخته می‌شوند که مقاومت بسیار بالاتری نسبت انواع معمولی دارا می‌باشند.

فلز

بالاترین مصرف فلز در انواع فلزات مصرفی در ساختمان ‌سازی قطعاً فولاد خواهد بود. قابلیت جوش پذیری و خمش کاری، سختی بالا در مقابل فشار از ویژگی‌های منحصربه‌فرد این مصالح است که از آن کاربردی‌ترین زیرشاخه فولاد که در مصالح ساختمانی به کار می‌رود میلگرد می‌باشد. اگر دقت کرده باشید در فونداسیون، ستون­ها و سقف از فولاد استفاده می‌کنند.

گچ

گچ در واقع پودری فراوری شده است. پودر گچ سفید رنگ و مانند سیمان بعد از ترکیب با آب به یک ماده سفت و ترد تغییر ماهیت می‌دهد. از گچ برای مرحله نازک‌کاری، هم­سطح سازی، تولید سقف کاذب و … استفاده می‌شود. وقتی شما وارد بنای تازه‌سازی می‌شوید که هنوز به مرحله رنگ‌آمیزی نرسیده است دیوارها و سقف­ها سفید رنگ هستند، این سطوح پوشیده شده با گچ است که روی آجر سفال قرار گرفته است.

چوب

چوب از جمله مصالحی است که از گذشته در ساخت سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌رفته، در حال حاضر کاربرد آن از مصالح پایه تغییر ماهیت داده و در دسته مصالح ساختمانی با کاربرد دکوراسیون قرار گرفته.

سنگ

سنگ از دیگر مصالحی هستند که کاربرد آن‌ها هم در داخل ساختمان و همچنین در نمای سازه استفاده می‌شود. کاربرد فعلی این مصالح امروزه بیشتر در نمای خارجی ساختمان می‌باشد. ماندگاری، مقاومت در مقابل تغییرات دما و همچنین زیبایی، سه عامل مهم برای استفاده از این مصالح در نمای سازه می‌باشد.

 خاک

در تعریف خاک آمده است که قطر آن باید کمتر ۰٫۰۰۲ میلی‌متر باشد. خاک رس شناخته‌شده‌ترین نوع خاکی است که شما آن را می‌شناسید و البته یکی از مصالح ساختمانی مهم هم است.

 خاک رس، حالت چسبنده دارد و اگر چنین حالتی در آن وجود نداشته باشد، به آن ماسه می‌گویند. مهم‌ترین دلیل برای استفاده از خاک رس این است که آب را از خود عبور نمی‌دهد و برای همین درگذشته از این مصالح در مکان‌هایی مانند پشت‌بام به‌منظور ضد آب کردن استفاده می‌شد.

سرامیک

سرامیک را هم از مصالح ساختمانی تزئینی در نمای داخلی و به‌ویژه کف‌پوش ساختمان‌ها می‌توان برشمرد. البته با پیشرفت تکنولوژی در زمینه تولید و فراوری سرامیک انواع جدیدی از این محصول به بازار آمده که قابلیت گرمایش را برای این محصول به همراه آورده و گزینه مناسبی برای ساختمان‌های لاگچری به شمار می‌رود، نمونه بعدی که از این محصول رونمایی شده سرامیک‌های هستند که نسبت به حرارت واکنش نشان دارند و تغییر رنگ می‌دهند. صنعت سرامیک با توجه به رشد چشمگیر استفاده از آن در ساختمان‌های مدرن، نسبت به بقیه صنعت‌ها در حال گسترش است.

ملات

اکثریت افراد حتی اگر با نحوه ساختمان‌سازی آشنایی نداشته باشند، حداقل یک بار، روش تهیه ملات را به چشم دیده­اند. ملات در دسته چسب ساختمانی قرار دارد و از همین رو، یکی مهم‌ترین مصالح ساختمانی بشمار می‌رود که هر بنا باید آن را به کار بگیرد. در واقع تمامی مصالح معرفی شده در مطالب بالا بدون ملات هیچ کاربردی ندارند.

آهک

آهک برای افزایش مقاومت دیگر مصالح کاربرد دارد، این محصول به‌صورت طبیعی از معدن سنگ استخراج شده و به کارخانه منتقل می‌شود و در آنجا مراحل فراوری را پشت سر گذاشته و به‌صورت پودر در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد.

ماسه

ماسه در انواع مختلفی دیده می‌شود که می‌توان در این سه گروه آنها را تقسیم‌بندی کرد ماسه کوهستانی، ماسه رودخانه‌ای، ماسه بادی.

ماسه کوهستانی شناخته‌شده‌ترین گزینه نسبت به بقیه ماسه‌ها برای استفاده در ساختمان‌سازی می‌باشد.

0 0 votes
امتیاز به این محصول