این موضوع برای همه ما بدیهی است که متریال اصلی ساختمان ها آجر سفالی یا اجر بتنی است این دو متریال نقش اصلی را در مقاومت و استحکام ساختمان دارند و به دلیل مقاوم و ارزان بودن سالیان درازی است که جایگزینی پیدا نکرده اند.البته قدمت اجر سفالی بیشتر از اجر بتنی است و اجر بتنی در عرصه ساختمان سازی نوپا است. در این مطالب قصد داریم شما مقاومت و استحکام آجر سفالی بیشتر است اجر بتنی؟

آشنایی با آجر سفالی

بناهای آجری برای ما ایرانی ها شناخته شده ترین بناها هستند و دلیل آن نیز در دسترس بودن مواد اولیه ، فرایند تولید اسان و عرضه ارزان اجر است. آجر سفالی از گل رس، آب و شن ریزه هایی تحت عنوان تمپر ساخته میشوند.

آجر سفالی بسته به ماده انتخابی آجرها خواص متفاوتی دارند، تفاوت ها را می توان به ویژه در زمینه ی زیر یافت:

مقاومت فشاری که  نشان دهنده حداکثر تنش فشاری است که یک جزء یا مصالح ساختمانی می تواند جذب کند. آنها به کلاس های به اصطلاح مقاومت فشاری تقسیم می شوند.

آجرهای سفالی یا سوراخ دار بر اساس سایز به انواع مختلفی تقسیم بندی میشوند که هر یک کاربردهای جداگانه ای چون استفاده در دیوار باربر، غیر بابر، سبک و … دارد.

آجرهای سفالی  را می توان در ساخت دیوارهای تک و چند لنگه استفاده کرد.

همینطور میتوانید در مورد مقایسه آجر سفال و آجر بتنی نیز بخوانید.

آجرها خود به تنهایی مقاوم نیستند و با چیده شدن در کنار هم و کشیدن ملات بر روی اجرها و در نهایت انبساط آجر،آنها را به عایق صوتی و گرمایشی بسیار مقاومی تبدیل می کند. آجرهای سفالی با وجود اینکه در حین کار بسیار شکسته و غیر قابل استفاده میشوند ولی به دلیل مزایای فراوان و ارزان بودن همچنان پر کاربرد ترین مصالح ساختمانی هستند.

آشنایی با آجر بتنی

اجر بتن از مخلوطی از سیمان، آب، ماسه یا تراشه و سنگدانه های مختلف به نسبت های مختلف تشکیل شده است. مواد اولیه با جریان آزاد را می توان تقریباً به هر شکلی ریخت و در یک مصالح ساختمانی پایدار قرار داد. بسته به مواد تشکیل دهنده بتن، خواص مختلفی ایجاد می کند که آن را کم و بیش به عنوان مصالح ساختمانی دیوار در یک خانه  مناسب می کند. بتن خالص رسانایی حرارتی بالایی دارد، به این معنی که عایق ضعیفی از گرما است. از سوی دیگر، عایق صدا و مقاومت فشاری بسیار خوب است، بتن مسلح نیز بسیار قوی است و بنابراین برای بارهای بالا نیز مناسب است.

مواد افزودنی مانند پوکه، خاک رس منبسط شده، پرلیت یا پلی استایرن بتن را به بتن سبک تبدیل می کند که به نوبه خود دارای خواص عایق حرارتی بسیار خوبی است.  بتن سبک به عنوان بتن با چگالی بین 800 تا 2000 کیلوگرم بر متر مکعب تعریف شده است.

مقاومت و استحکام آجر سفالی بیشتر است اجر بتنی؟

همانگونه که متوجه شدید اجر سفالی و بتنی از لحاظ متریال اولیه ، ساختار و …‌ با هم تفاوت هایی دارند ولی این دو یک هدف مشترک دارند و آن هم بر پایی بنایی مقاوم است. پاسخ به این پرسش که از لحاظ استحکام و مقاومت کدام یک بر دیگری برتری دارد اسان و واضح نیست. زیرا آجرهای سفالی و بتنی در شکل ها، اندازه ها، متریال های مختلف ساخته میشوند و به طور کلی نمی توان گفت که کدام یک مستحکم تر است. برای مثال اجر بتنی ساده ای که با سیمان، آب و ماسه  ساخته میشود بسیار سنگین است و اگر در سازه قرار بگیرد مقاومت اش از اجر سفالی کمتر است‌ ولی اگر همین اجر بتنی با مواد افزودنی که در بالا به آن  اشاره کردیم ساخته شود مستحکم ، سبک و مقاوم میشود و می تواند به رقابت  با آجرهای سفالی برخیزد. آنچه واضح است اجر سفالی عایق صدا حرارتی بهتری برای ساختمان هاست ولی اجر بتنی مقاومت فشاری بیشتری دارد مثال اگر  یک جسم نوک تیز در آن فرو کنند به آسانی از هم گسسته نمیشود.

در بحث مقایسه اجر سفالی و بتنی باید کاربرد انها را نیز در نظر گرفت . برای مثال آجرهای بتنی برای دیوار چینی ساختمان های یک طبقه مناسب هستند ولی اگر قصد ساخت چندین طبقه را دارید سراغ آجرهای سفالی بروید‌.

0 0 votes
امتیاز به این محصول