آجر سفال چیست؟ مواد اولیه  آجر سفال چه می باشند؟ هزاران سال پیش، بسیاری از جوامع بدوی، مانند جوامع قاره آمریکا و خاورمیانه، خانه های خود را با از مصالح ساختمانی که به راحتی به دست می آمد، می ساختند: آجرسفال یا خشت. قدیمی ‌ترین سازه‌ های ساخته شده از خشت به 8300 سال قبل از میلاد بر می‌گردد و سازه ‌هایی از خشت ساخته شده ‌اند که هنوز پا برجا هستند.

اگر از خود می ‌پرسید «آجرهای گلی چه قدر دوام می‌آورند»، باید احساس بهتری داشته باشید.

در این مقاله به بررسی مزایای استفاده از این مصالح ساختمانی باستانی برای خانه ها یا پناهگاه های موقت می پردازیم و نحوه ساخت آجر سفال را توضیح می دهیم.

 

مزایای آجر سفال

در این جا چند مورد از مزایای استفاده و کار با آجر سفال آورده شده است:

1- نسوز

2- کم هزینه

3- بادوام

4- قابل تجزیه زیستی

5- غیر سمی

6- به ابزار یا تجهیزات گران قیمتی برای ساخت یا دست زدن نیاز ندارد.

7- خواص عایق خوبی دارد.

8- عایق صوتی مناسبی ارائه می دهد.

9- مقاومت خوبی در برابر آب دارد.

10- تعمیر یا نگهداری آسان و ارزان است.

آموزش افراد برای استفاده و ساخت در مقایسه با مواد معمولی تر مانند بتن یا سیمان آسان تر است.

 

آیا مواد اولیه آجر سفال به اندازه کافی برای استفاده خوب هستند؟

قبل از این که شروع به قالب زدن گل به صورت آجر کنید، ابتدا باید تعیین کنید گلی که تهیه می کنید در کنار هم قرار می گیرد یا خیر، زیرا هدف این است که بفهمید چگونه می توان آجرهای گلی را محکم کرد. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که ابتدا گل را از منبعی تهیه کنید که در برابر عناصر مقاوم است. یک “منبع” خوب می تواند از بالای تپه یا کناره های آن باشد، زیرا قبلاً در برابر باران و فرسایش مقاومت کرده است.

وقتی از این «منبع» نمونه ‌ای از خاک گرفتید، آن را به شکل توپ درآورید. اگر خاک بدون این که به راحتی خرد شود، شکل خود را حفظ کرده است، پس قسمت اول نحوه ساخت آجر از خاک را فهمیده اید.

در ادامه لیستی از تجهیزات و مواد اولیه آجر سفال آمده است:

1- خاک

2- شن

3- بیل

4- صفحه مش

5- پوشال

6- سه تکه چوب 2*4: دو تکه به طول 5 فوت و یک تکه به طول 7 فوت

7- چکش

8- ناخن

9- دستکش

10- نوار اندازه گیری

11- بیل زدن

12- سطل

13- کوره (اختیاری)

آجر سفال یکی از مصالح ساختمانی کوچک و محبوب است که از خاک رس پخته شده و مواد افزودنی مختلف تشکیل شده است. آجر سفال بیش از 5000 سال است که برای ساختمان ها استفاده می شود و توسط بابلی ها، مصری ها و هلندی ها استفاده می شد تا این که در دهه 1800 در سراسر جهان گسترش یافت. بسته به نوع و رنگ آجر سفال، مواد کمی متفاوت خواهد بود، اما تقریباً همیشه از پایه سفالی با مواد معدنی و سایر مواد افزودنی ایجاد می شود.

 

کائولن

یکی از مواد اولیه آجر سفال کائولن است. کائولن یکی از اصلی ترین کانی های رسی طبیعی است که برای بدنه آجر استفاده می شود. کائولن یک اصطلاح زمین شناسی است که به یک سنگ رسی سفید اشاره دارد که در نهشته های سراسر جهان یافت می شود.

کائولن در صنعت کاغذ، صنعت پلاستیک، سرامیک و داروسازی استفاده می شود. کائولن نقطه ذوب بسیار بالایی دارد و هنگامی که در آجرسازی استفاده می شود، بین 1000 تا 1200 درجه سانتیگراد پخته می شود.

 

شیل

شیل ماده اصلی دیگری است که در بدنه آجر سفال استفاده می شود. شیل یک سنگ رسوبی است که حدود 55 درصد از کل سنگ های رسوبی روی زمین را تشکیل می دهد. شیل زمانی تشکیل می شود که گل یا خاک رس تثبیت شود. این سنگ رسوبی در صنعت سیمان، صنعت زغال سنگ و صنعت آجر استفاده می شود. هنگامی که آجرها ایجاد می شوند، شیل و کائولن در تجهیزات ویژه آسیاب شده، سازماندهی می شوند، شکل می گیرند، پوشش داده می شوند، خشک می شوند، پخته می شوند و سپس سرد می شوند تا به آجرهایی تبدیل شوند که امروزه می شناسید.

 

مواد معدنی استفاده شده درد مواد اولیه آجر سفال

چندین ماده معدنی در فرآیند آجر گنجانده شده است تا فرآیند ایجاد آجر را بهبود بخشد. مواد معدنی اضافه شده اغلب آن هایی هستند که در خود خاک رس یافت می شوند که شامل سدیم، پتاسیم و کلسیم است. هنگامی که این مواد معدنی ذوب می شوند، یک مایع سیلیکات را تشکیل می دهند که باعث می شود آجرها سریع تر تغییر کنند. آن ها همچنین یک پوشش شیشه ای به آجر می گذارند و به فرآیند سخت شدن کمک می کنند.

 

سایر افزودنی ها

بسته به نوع آجری که ایجاد می شود، افزودنی های بالقوه دیگری برای آجر وجود دارد. فلوکولنت ها ترکیباتی هستند که باعث ایجاد خوشه های شل در آجر می شوند، در حالی که فلوکولنت ها باعث پراکندگی خوشه های شل می شوند.

ماسه یا گروگ (مواد ضایعاتی از قبل آسیاب شده و پخته شده) به خاک رس اضافه می شود تا استحکام آجر را بهبود بخشد. کربنات باریم یک ترکیب شیمیایی است که برای بهبود نحوه واکنش آجر به مواد شیمیایی اضافه شده است. می توان از شن و ماسه ای استفاده کرد که با رنگ آمیزی شده است یا از فلاکس یا فریت که شیشه ای حاوی رنگ است برای ایجاد رنگ های خاصی از آجر استفاده کرد.

این مواد دمای ذوب آجر را کاهش داده و به سطح آجر می چسبند. روش‌های جدید آجری ایجاد خواهند شد، از جمله آجر جدیدی که از خاکستر بادی ایجاد می‌شود که محصول جانبی نیروگاه‌ هایی است که از زغال سنگ استفاده می‌کنند.

همچنین شما می توانید برای خرید بلوک سفالی و آجر زبره نیز به سایت آجر میهن مراجعه کنید.

آیا مواد اولیه آجر سفال به اندازه کافی برای استفاده خوب هستند؟

 

نتیجه گیری

آجرهای گلی یا خشتی یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی در تاریخ هستند. برخی از شرکت‌ های ساختمانی ترجیح داده‌اند که خانه ‌ها را کامل از خشت بسازند. در حالی که بسیاری از بناهای تاریخی در اروپا، خاورمیانه، مکزیک و آمریکای جنوبی که از آجرهای گلی ساخته شده‌اند، هنوز پا برجا هستند.

ساختن آجرهای گلی به اندازه کافی آسان به نظر می رسد، اما قبل از شروع، قبل از ساختن سازه خود، تکالیف خود را انجام داده و از مواد اولیه آجر سفال مطلع شوید.

در این صورت می توانید سازه ای محکم، کم هزینه و نسبتاً آسان برای ساخت داشته باشید که سال ها از شما در برابر عناصر محافظت می کند.

اگر به فکر ساختن در منطقه ‌ای هستید که قوانین ساختمانی در آن اعمال می‌شود، با قوانین ساختمانی ایالتی و محلی خود مشورت کنید. در صورت لزوم، از مشاوره‌های تخصصی برای انجام پروژه به‌خوبی بهره ببرید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول