بزرگترین کاربرد بتن مسلح با الیاف، ساخت دال کف است، اگرچه استفاده از آن به عنوان جایگزین یا مکمل آرماتور سازه در سایر کاربردها به سرعت در حال رشد است. کاربردهای کف، دال الیاف در مقایسه با سایر سیستم‌های تقویت کننده می‌تواند در هزینه صرفه‌جویی کند. علاوه بر این، می‌توان فاصله اتصالات را افزایش داد و در برخی موارد می‌توان از آن‌ها به‌عنوان جایگزینی برای تقویت سازه استفاده کرد. اما این امر زمانی امکان‌پذیر است که از الیاف به درستی در بتن استفاده شود در این مطلب قصد داریم به بررسی این موضوع بپردازیم.

انواع الیاف بتن

در ساخت بتن الیافی از الیاف‌های متنوعی استفاده می‌کنند که هر کدام کارایی و مشخصات خاص خود را دارا هستند. اما دو الیاف بسیار رایج در ساخت این نوع بتن الیاف پلیمری و فولادی است. از برخی جهات، نقش الیاف ماکرو پلیمری و الیاف فولادی در بتن مشابه است هر محصول را می‌توان برای گسترش عرض درز در دال‌های کف استفاده کرد و هر کدام می‌تواند پیچش را کاهش دهد. هر دو نوع الیاف را می‌توان با موفقیت در بتن با نرخ‌های دوز بالا بدون تداخل با شرایط قرار دادن و تکمیل مخلوط کرد و هر دو را می‌توان با موفقیت پمپ کرد.

اهمیت کل سیستم

فقط افزودن الیاف به یک بار بتن موفقیت را تضمین نمی‌کند. الیاف  در بتن تنها یک بخش از سیستم را نشان می‌دهد. عناصر مهم دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شود، از جمله آماده سازی بستر، طراحی مخلوط بتن و کل آب در یک مخلوط. وضعیت زیربنا بحرانی است بستر زیر دال باید زهکشی کافی داشته باشد، به درستی متراکم شده و دارای سطح صاف و صاف باشد.

نصب یک سیستم مانع بخار خوب نیز توصیه می‌شود. بتن روی گودال‌های گل و آب نباید مجاز باشد. این نواحی باید برداشته شوند، با مواد مناسب جایگزین شوند و قبل از قرار دادن بتن فشرده شوند. هدف این است که سطحی صاف برای سطح زیرین دال بتنی ایجاد شود تا در هنگام انقباض آزادانه حرکت کند.  دال هایی که توسط زیر لایه‌های نامنظم گیر می‌کنند می‌توانند به اندازه کافی تحت فشار قرار گیرند تا ترک بخورند.

چگونه بتن الیافی قوی ایجاد کنیم؟

مخلوط های با دانه‌بندی خوب به سیمان کمتری نیاز دارند و بتن قوی‌تری تولید می‌کنند، آن‌ها همچنین به آب کل کمتری نیاز دارند، بنابراین انقباض کمتری وجود دارد. مقاومت فشاری، خمشی و کششی بتن عمدتاً به دلیل طراحی مخلوط بتن است، نه افزودن الیاف فولادی. مقاومت خمشی بالا به ویژه برای نصب الیاف فولادی بتن با کیفیت ضروری است.

مقدار الیاف لازم برای بتن

برای اینک چه مقدار الیاف فولادی به مخلوط بتن اضافه می‌شود به اهداف آن بستگی دارد صرفه‌جویی در هزینه، افزایش فاصله اتصالات یا بهبود سازه. دوزهای فیبر فولادی می تواند از 8 پوند تا 200 پوند در هر یارد مکعب سبک باشد. افزایش درصد الیاف در یک مخلوط به تعیین کننده ها اجازه می دهد تا فاصله بین اتصالات را افزایش دهند. طبقات برای کنترل ترک خوردگی بین برش‌ها با استفاده از دستورالعمل‌های فاصله اتصال ACI تقویت می‌شوند.

یا برای عدم اتصال اره‌ای بین درزهای ساختمانی کاملاً تقویت می‌شوند. اینها همان دستورالعمل هایی هستند که ACI برای کف های تقویت شده رعایت می‌کند. گاهی اوقات الیاف به صورت درصدی از حجم بتن درج می‌شود. بنابراین برای مثال، 66 پوند فیبر در هر یارد مکعب حدود 0.5 درصد حجمی است افزودن فیبر 1٪ تقریباً 132 پوند است.

چگونه بتن الیافی قوی ایجاد کنیم؟

مخلوط کردن

امروزه بیشتر الیاف در کارخانه مخلوط آماده اضافه می‌شوند، محبوب‌ترین روش استفاده از نوار نقاله برای بارگیری آنها در کامیون درست پس از بارگیری مواد بتن است. اگر آن‌ها را در محل کار با بتن مخلوط کنند، از نوار نقاله یا ماشین‌هایی استفاده می‌شود که می‌توانند آنها را در داخل میکسر ترکیب کنند. در هر صورت نیازی نیست نگران باشید زیرا مخلوط کردن به راحتی انجام می‌شود.

نقش مهندسان سازه در استفاده الیاف در بتن

در برخی موارد، تولیدکنندگان الیاف مهندسان سازه را استخدام می‌کنند نمایندگان فروش آن‌ها متخصصانی هستند که می‌توانند در طراحی مخلوط‌ها با استفاده از تقویت کننده الیاف فولادی کمک کنند. آن‌ها می‌توانند به شما در تصمیم‌گیری در مورد نوع فیبر، سبک و مقدار فیبر برای استفاده در یک برنامه کمک کنند. توصیه‌هایی در مورد نسبت مخلوط ارائه دهند، اطلاعات هزینه را تهیه کنند، و گاهی اوقات حتی نوار نقاله‌های مورد نیاز برای بارگیری الیاف را در کامیون آماده تهیه کنند. این افراد مسئول بتن هستند در صورت تمایل قادر خواهید بود آن‌ها را به کار بگیرید.

همچنین شما می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره ی آجرسفالی و آجر سفال ارزان می توانید به سایت آجرمیهن مراجعه نمایید.

سخن پایانی

تصمیم‌گیری در مورد دوز الیاف  که باید برای یک برنامه کاربردی لحاظ شود، مهم است. به‌عنوان مثال، برای افزایش فاصله اتصالات در یک پروژه و در عین حال کنترل ترک ممکن است نیاز به 40 پوند در هر یارد مکعب الیاف فولادی باشد که به یک مخلوط خوب با انقباض کم اضافه شود. افزایش فاصله اتصالات را می‌توان با افزودن مقدار مناسب الیاف (و نوع مناسب) به مخلوط بتن خوب، افزودن مقدار مناسب آب و قرار دادن آن بر روی یک زیر پایه کاملاً آماده به دست آورد.

0 0 votes
امتیاز به این محصول