یکی از صنایع پر کاربرد در تمام جوامع، صنعت ساختمان سازی می باشد. صنعت ساختمان سازی نسبت به دیگر صنایع از محبوبیت بیشتری در بین مردم برخوردار است. چرا که ساختمان های مسکونی، اداری و صنعتی همگی توسط این صنعت ساخته می شوند.

یکی از مصالح پر مصرف که امروزه بیشتر ساخت و ساز ها به وسیله ی آن صورت می گیرد، آجر سفال است. این متریال نیز، مانند دیگر مصالح کاربرد به خصوصی را در صنعت ساختمان سازی نسبت به ویژگی و مشخصاتش ایفا می کند.

در این مقاله، به صورت گسترده و مفید در رابطه با کارایی آجر سفال در ساختمان سازی توضیح داده شده است؛ برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه باشید.

تولید آجر سفال از صفر تا صد

افراد فکر می کنند، ساخت آجر سفال آسان و راحت است. چرا که در تولید آن از خاک رس و خاک سفال استفاده شده است. این نظریه که ساخت آجر سفال آسان و کم هزینه می باشد؛ کاملا اشتباه است. زیرا هر کار و مشکلی سختی های خودش را دارد و اگر به فرد نا بلدی واگذار شود؛ مشکلات و ضرر های مالی بسیاری را برای او به ارمغان می آورد.

تنها افرادی می توانند به عنوان تولید کننده، در این عرصه فعالیت کنند؛ که یا از رشته ی تحصیلی صنایع شیمیایی فارغ التحصیل شده اند، یا این که در این حوزه به مدت چندین سال مشغول به کار بوده باشند.

برای شروع کار، ابتدا بایستی مواد اولیه را تهیه کرد. از آن جایی که مواد اولیه ی آجر سفال، خاک است. شروع کار تولید آجر سفال از معادن آغاز می شود. پس از این که خاک ها را از معادن مورد نظر استخراج کردند.

آن را برای تعیین خلوص به آزمایشگاه ها می فرستند. در تمام صنایع خلوص مواد از هر ملاکی برایشان با ارزش تر است. پس از ارزیابی خلوص، خاک ها به همراه دیگر مواد اولیه وارد فرآیند تولید می شوند.

متریال به همراه مقدار معینی آب، توسط دستگاه میکسر دوار با همدیگر مخلوط می شوند؛ تا ترکیبی همگن به دست بیاید. سپس ترکیب در قالب های مشخصی ریخته می شود. برای این که از ترک خوردن  قالب های آجر سفال و همین طور ایجاد شوک حرارتی به کوره های آجرپزی جلوگیری شود؛ قالب ها وارد خشک کن می شوند.

قالب ها به مدت زمان معینی در خشک کن ها قرار می گیرند؛ تا رطوبت و آب موجود در آجر سفال به حد مناسبی برسد و سپس وارد کوره های آجرپزی می شوند. بعد از یک بازه زمانی کوتاه، آجر سفال تهیه و به بازار عرضه می شود.

برای دیدن قیمت روز آجر سفال میتوانید بر روی آن کلیک کنید.

تولید آجر سفال از صفر تا صد

مزایا و معایب استفاده از آجر سفال در صنعت ساختمان سازی

مزایای آجر سفالی یا بلوک سفالی:

  • ارزان و مقرون به صرفه
  • سبک
  • مقاوم در برابر آتش
  • مقاوم در برابر عوامل جوی( از جمله رطوبت، آب، سرما، گرما)
  • عایق آتش
  • استحکام مناسب
  • اتصال مناسب به سازه های ساختمانی هم چون سازه های بتنی و فلزی

از خوبی های هر محصولی بگذریم؛ بایستی در مورد معایب آن نیز اطلاعاتی کسب کنیم، تا بتوانیم به طور منطقی آن را خریداری و استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:آجر سفال ۱۵ در چه مناطقی مورد استفاده قرار می گیرد

از جمله معایب آجر سفالی عبارتند از:

  1. ایجاد ترک بر روی سازه های گچی
  2. زمان اجرای طولانی
  3. نیاز به لایه های ضخیمی از گچ و خاک دارد.

کارایی آجر سفالی

آجر سفالی، همان طور که از نامش مشخص است؛ محصولی از جنس سفال می باشد؛ اما کارایی آن نسبتا به دیگر محصولات سفالی متفاوت تر است. چرا که کاملا به شکلی متفاوت تولید می شود.

آجر سفالی به دو روش، سنتی و صنعتی تولید می شود. در دنیای امروز، به دلیل این که جامعه با افزایش جمعیت روبه رو شده است و همین طور به علت این که در علم و تکنولوژی پیشرفت کرده ایم؛ روش صنعتی در بین تولید کنندگان آجر سفال رایج تر است.

زیرا می توانند با این روش روزانه نزدیک به ده ها هزار آجر سفالی تولید و به بازار ارائه کنند. بیشترین کاربرد آجر سفالی در صنعت ساختمان سازی است.

از جمله، کاربرد بلوک سفالی یا آجر سفالی در صنعت ساختمان سازی عبارتند از:

  • ساخت دیوار های بیرونی یا داخلی تمامی ساختمان ها
  • تزئین ستون ها به وسیله ی آجر سفالی
  • استفاده از آجر سفال در نمای ساختمان به جای سنگ های گران قیمت
  • ساخت سقف های کاذب

کارایی آجر سفالی

0 0 votes
امتیاز به این محصول