آجر فشاري یکی از مصالح ساختمانی است که تا به حال در اکثر ساختمان ها از آن استفاده شده و بازهم طبق روال قبل از آن هم استفاده می شود. این نوع محصول مقاوم بوده و هرگز پوسیده و خراب نمی شود. با رنگ آمیزی زیباتر دیده می شود. این محصول در اغلب ساخت و سازها استفاده می شود و بسیار مقاوم است. کمتر کسی است که این نوع آجر سفال را نشناسد و با ترکیب خاک رس و آب درست شده است و به دلیل مشخصات فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد خود یکی از بهترین مصالح ساختمانی است. آجر سفالی فشاری یکی از مصالح ساختمانی است که تا به حال در اکثر ساختمان ها از آن استفاده می شود.

نمای زیبا خانه

خانه هایی که با آجر فشاری درست شده اند نمای زیبایی دارند و معماران می توانند با این نوع آجرها، خانه های زیبایی را درست کنند. حتی در برخی مواقع می توان گفت که نمای خانه از بیرون شبیه کاشی کاری شده به نظر می رسد.

ترکیب های رنگی بسیار زیبا  

معماران می توانند با آن با رنگ های مختلف و متفاوت، ترکیب های رنگی را شکل دهند که در نوع خود بی نظیر است. خاکستری یک رنگ خنثی همه کاره است و اخیراً در معماری و طراحی بسیار رایج شده است. تقریبا برای هر سبک معماری مناسب است و تقریباً در هر انتخاب طرح رنگی متناسب است. بسیاری از این نوع، خاکستری جلوه ای خارق العاده از سنگ طبیعی دارد و به همین دلیل اکثر معماران ساختمانی ترجیح می دهند که از این آجر سفالی در کارهای و پروژه های ساختمانی استفاده کنند.

ویژگی های منحصر به فرد آجر سفال فشاری

  • مقاومت فیزیکی بالایی دارد و می توان گفت که در حد سنگ طبیعی مقاوم بوده و می تواند در برابر انواع فشارهای وارده مقاومت کند.
  • چگالی بالای آجر سفال فشاری که ۱۶۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب است. آجرهای توپر با شاخصی بنام M مشخص می کنند و هر چقدر که عدد این شاخص بالا باشد به همان اندازه مقاومت بالایی دارد. البته در ایران هنوز این درجه بندی لحاظ نشده است.
  • قابلیت هدایت دما باعث شده که امروزه از آن کمتر استفاده شود و دلیل این است که گرمای اتاق را به بیرون منتقل می کند.
  • مقاومت بسیار بالا در برابر سرما و دمای بسیار پایین که باعث شده در مناطق سردسیری بهترین گزینه ممکن برای مقابله با سرما باشد. تخلخل آن باعث شده تا بتواند در برابر سرما مقاومت داشته باشد.
  • آجر سفال فشاری آب و رطوبت بالا را راحت جذب می کند و به همین دلیل است که می توان از آن در استان های نزدیک به دریا با آب و هوای دریایی به راحتی استفاده کرد.

خانه هایی که با آجر فشاری درست شده اند نمای زیبایی دارند

مزایا و معایب آجر سفال فشاری در یک نگاه

  • مقاومت در برابر دما و رطوبت شدید باعث شده که برای ساخت و ساز در مناطق مرطوب کشور خصوصا در استان های شمالی کشور بهترین گزینه باشد.
  • مقاومت بالای مکانیکی باعث شده تا نسبت به سایر آجرها، بهتر بتواند ضربات و فشارها را تحمل کرده و ایستادگی کند.
  • دوام بالای محصول باعث شده تا اکثر معماران هنگام ساخت استفاده از این نوع آجر سفال را ترجیح دهند.
  • از آن جایی که ملات سیمان را به راحتی جذب می کند به همین دلیل می توان از آن در هر زمانی استفاده کرد.
  • برای سلامتی انسان مضر نبوده و به همین دلیل می توان از آن در همه مکان ها و زمان ها استفاده کرد و در ضمن به محیط زیست هم آسیبی نمی رساند.
  • در همه مناطق کشور می توان از آن به راحتی استفاده کرد.

نتیجه گیری

آجر سفال فشاری یکی از بهترین هایی که است که تا به حال وجود داشته و بخاطر خواص منحصر به فرد خود اکثر معماران دوست دارند که به هنگام ساخت و ساز از این محصول استفاده کنند. با ترکیب خاک رس و آب درست می شود و در این مقاله به خواص منحصر به فرد آن هم اشاره شد.

0 0 votes
امتیاز به این محصول