تعریف آجر سفال

آجر سفال میهن  یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی ساخته‌شده توسط بشر و جایگزین مصالح سنگی طبیعی در عرصه ساختمان‌سازی است. از آجر سفال برای دیوارهای بیرونی و داخلی، پارتیشن‌ها، اسکله‌ها، پایه‌ها و سایر سازه‌های باربر استفاده می‌شود.

آجرهای سفالی جزء اولین مواد مصنوعی ساخته‌شده توسط انسان‌ برای مصارف ساختمانی بوده‌‌اند. تولید آسان، مقاومت و دوام زیاد از ویژگی‌های این نوع مصالح است. این امر به وسیله‌ی نمونه‌های بی‌شماری که در سرتاسر جهان مشاهده‌شده و قرن‌ها در شرایط سخت آب و هوایی و جنگ ثابت باقی مانده‌اند، اثبات شده است.

آجرهای سفالی به سادگی با مخلوط کردن رس و آب تولید می‌شوند. روش‌های سخت شدگی آن‌ها از خشک شدن زیر نور آفتاب تا استفاده از کوره‌های صنعتی تکامل یافته و باعث افزایش مقاومت و دوام آن‌ها شده است. این در حالی است که در ابتدا دوام این مصالح تحت تأثیر عدم‌کفایت مواد اولیه و آلودگی قرار داشت. امروزه آلودگی شهری و استفاده نادرست از مواد اولیه باعث خراب شدن هر چه سریع‌تر این نوع مصالح شده است.

با این وجود، شرکت آجر سفال میهن  فقط با درک چگونگی خراب شدن آجرهای سفالی، مجموعه‌ای از روش‌ها و استفاده درست از مواد اولیه را ارائه داده است تا مشتریان بتوانند بهترین نوع این مصالح ساختمانی را دریافت کنند.

آجر سفال

بلوک‌های سفالی با افزایش یا کاهش رطوبت، انبساط و انقباض پیدا می‌کنند. علاوه بر این، این بلوک‌ها به دلیل جذب بخار‌آب از جو به طور طولانی‌مدت در معرض انبساط غیرقابل‌برگشت قرار دارند. میزان انبساط برگشت‌ناپذیر در ابتدا زیاد است اما با افزایش سن آن‌ها کاهش می‌یابد.

مزایای استفاده از آجر سفال

در زیر به برخی از مهم‌ترین مزیت‌های استفاده از آجر سفال اشاره می‌شود:

  • مقاوم در برابر آتش‌سوزی
  • عایق مناسب حرارتی
  • عایق صوتی
  • دارای پرت کم
  • مقاومت مناسب
  • اقتصادی بودن آن

معایب استفاده از آجر سفال

همان‌طور که در بالا نیز بیان شد یکی از عیوب استفاده از آجر سفال در ساختمان‌سازی احتمال بروز ترک در سطح گچ می‌باشد. این امر به دلیل آلودگی خاک رس در برخی از معادن با آهک اتفاق می‌افتد. همچنین در صورت استفاده از بلوک سفالی در ساختمان به دلیل وزن زیاد آن ممکن است وزن سازه افزایش ‌یابد.

اجرای عملیات ساختمانی با بلوک سفالی طولانی است. علاوه بر این، به منظور هموارسازی سطح دیوار در استفاده از این نوع مصالح، نیاز به ضخیم‌تر ساختن لایه گچ ‌و خاک احساس می‌شود.

بلوک سفالی

برخی از تحقیقات انجام‌شده در ارتباط با آجر سفال

تحقیقات انجام‌شده توسط Adrian Bown از دانشگاه متروپولیتن لیدز در مورد ۸۶۰ خانه نشان داد که سازه‌های آجری می‌توانند طول عمر ۵۰۰ سال یا بیشتر داشته باشند. این تحقیق بر روی خانه‌های سنتی مسکونی کم ارتفاع و ساخته‌شده از مصالح سفالی متمرکز شد.

نتایج در این تحقیق نشان داد در شرایط مناسب، سازه ساخته‌شده با استفاده از آجرهای سفال تا ۶۵۰ سال سالم باقی می‌ماند. در مقابل، برخی از سازه‌ های ساخته‌ شده از الوارهای چوبی سبک و پانل‌های فیبر سیمانی دارای عمر طراحی ۵۰ سال یا کمتر بودند.

در اطراف ما شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد این نوع مصالح با افزایش سن بهتر و بهتر می‌شوند و نگهداری آن ‌ها حداقل است. جایگذاری مجدد آن‌ها ممکن است پس از ۶۸ سال برای دیواره‌های حفره‌ای و ۱۱۳ سال برای دیواره‌های صلب ضروری باشد. همچنین برخلاف سایر مواد این مصالح پوسیدگی، زنگ‌زدگی، فرسایش یا خرابی نخواهند داشت. باد و باران و برف نیز نمی‌تواند به آن‌ها آسیب برساند.

سازه ساخته ‌شده از جنس آجر

مصالح ساختمانی ساخته ‌شده از سفال به راحتی با محیط خود منطبق می‌شوند و با سایر مصالح ساختمانی سازگاری پیدا می‌کنند. پوسیدگی، زنگ‌زدگی، فرسایش یا اشتعال نخواهند داشت. آن‌ها ویژگی‌هایی از قبیل پایداری سازه‌ای، جرم حرارتی و دوام را به یک دیوار خارجی اضافه می‌کنند. طبق تحقیقات RICS، آجرکاری در مقایسه با شیشه، فولاد و سیستم‌های پوششی ساخته‌شده از چوب از کمترین هزینه نصب و کمترین هزینه کلی برخوردار است.

0 0 votes
امتیاز به این محصول