پیدایش یک سبک معماری

بی‌شک متولد شدن هر پدیده‌ای در طول تاریخ به‌صورت ناگهانی نبوده و با برنامه‌ریزی و روند خاصی به انجام پیوسته است، برای طی کردن این روند به محاسبات و پژوهش‌های مختلفی نیز نیاز بوده است، پس بهتر است قبل از اینکه به سبک معماری و یا پرداختن به مواد مورداستفاده در یک سازه را بررسی کنی ابتدا باید به علت ساخته‌شدن، نوع فرهنگ نیز توجه داشت.

هویت یک ملت

بناهایی تاریخی که در هر سرزمینی ساخته می‌شده‌اند، به‌نوعی شناسه و یا شناسنامه تاریخی این سرزمین نیز نامیده می‌شوند که نشان از تاریخ، فرهنگ اصالت و هویت مردمان سرزمین را بیان می‌کند، این سازه‌ها در طول زمان و تغییر فرهنگ‌ها از تغییرات بی‌نصیب نمانده به همین منظور تغییرات فرهنگی را می‌توان در آن‌ها به‌وضوح جستجو کرد.

فرهنگ ایرانی و معماری

 به‌صورت مختصر می‌توان گفت معماری در ایران برحسب تغییرات فرهنگی متعدد دارای فرازوفرودهای بسیار زیادی بوده است، حتی در بخشی از تاریخ آن‌قدر تغییرات کم بوده که به‌نوعی تغییرات معماری در آن دوران به رکود نیز رسیده است و همچنین در دورهایی که در تاریخ کاملاً مشهود است تغییرات آن‌قدر زیاد بوده و معماری‌های مختلفی اجراشده که این تغییرات را می‌توان سندی زرین در تاریخ ایران‌زمین دانست.
  

معماری ایران پس از اسلام

با  برسی سیر تحولات گسترده تاریخی ایران پس از اسلام را می‌توان به سه دسته تقسیم‌بندی کرد دسته اول دوره سلجوقیان، دسته دوم دوره ایلخانیان، دسته سوم صفویه می‌باشند، گرچه این‌گونه تقسیم‌بندی امری کاملاً سلیقه‌ای بوده و نمی‌توان گفت که در معماری پس از اسلام همین سه دوره بوده زیرا همین سه دوره را می‌توان حاصل دورهای دیگر نیز دانست و همچنین سه دوره مذکور در ساخت بناهای مختلف نیز تلفیقانی از هم نیز داشته‌اند.

میراث معماری قبل از اسلام

 همان‌گونه که قبلاً هم ذکر شد معماری ایران را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد، معماری پیش از اسلام و معماری پس از اسلام، همان‌گونه که گفته شد، پس از اسلام از درون فرهنگ و هنر و ترکیب معماری اسلامی با معماری ایرانی و در هم آمیختگی این دو باهم شکل‌گرفته، مواردی که در معماری قبل از اسلام در ایران وجود داشته و به‌طور سینه‌به‌سینه به معماران پس از اسلام رسیده و در ساخته سازه‌ها از آن‌ها استفاده‌شده می‌توان مواردی را نام برد همچون: قوس‌ها، ساخت گنبد، ایوان، طاق ضربی و… به‌طور مثال می‌توان مجموع این موارد را در مساجد و مدارسی سی مشاهده نمود که با نقشه و طراحی از این میراث‌های گران‌قدر طراحی‌شده‌اند، در این طراحی‌ها ساختمان‌ها با چهار ایوان که دارای ستون برای تحمل فشار و حمل بار گنبد استفاده‌شده است که این معماری مربوط به دورهای اشکانی ، ساسانی و حتی هخامنشی نیز می‌باشد و این دوران شکوفایی معماری پیش از اسلام نیز بوده قبل از اسلامی باشد. نمونه‌هایی از هنر تزئینات بناها را می‌توان به‌صورت مختصر بیان کرد همچون هنر کاشی‌کاری که از پیشینیان به دوره پس از اسلام نیز راه‌یافته و همچنان دارای شکوفایی و کاربرد می‌باشد، نمونه امروزی کاشی‌کاری را می‌توان در صنعت کاشی و سرامیک نیز مشاهده کرد. به‌صورت کلی می‌توان دوران پس از اسلام را نمونه مدرن شده از نمونه‌های قبل از اسلام دانست، این موضوع بدان دلیل بیان‌شده که پدیدهای همچون کاشی‌کاری و یا گچ‌بری تاریخی کهن­تر از ورود اسلام به ایران را داشته است.

معماران ایرانی پس از ورود اسلام به ایران سبک‌های قدیم خود را نظرآزمایی‌اش نکرده و از ابتدا تلفیقی از فرهنگ اسلامی و معماری ایرانی را پدید آوردند. آجر سفال میهن نقش جهان با کیفیت ترین و بادوام ترین آجر سفال را در انواع مختلف تولید می کند. می توانید به صورت آنلاین یا از طریق شماره 03135231011 خریداری نمایید. 

0 0 votes
امتیاز به این محصول