در دنیای امروز آجر خنک کننده کمک بزرگی به کاهش مصرف انرژی مینماید و این عاملی بود که عامل محبوبیت آن برای ساخت و سازهای کنونی و مدرن شده است. اثر گزار ترین عامل برای حفظ انرژی و ذخیره ی انرژی استفاده از این گونه آجر ها است. عضو جدانشدنی ساختمان های امروزی سیستم های تهویه هستند. در صنعت ساختمانی کنونی به دلیل افزایش سطح تکنولوژی های صنعت ساختمان متریال هایی به جهت جلوگیری از هدر رفت انرژی و کاهش مصرف سوخت های فسیلی پای به عرصه عمل در ساخت و ساز گذاشته اند. در این میان آجر سفال ها و نسل جدید آنها نقش بسزایی در خنک کردن ساختمان ایفا می کنند.

آجر خنک کننده در کاهش دمای ساختمان بسیار موئٍثر است و این نوع آجر به دلیل اثراتش در کاهش دمای ساختمان، آجر سفال خنک کننده نامیده میشود. در مقالات گذشته وب سایت آجر سفال میهن به انواع آجر ها و نحوه تولید آنها از گذشته تا کنون پرداختیم. و اکنون قصد این را داریم که در این مقاله به تکنولوژی های نوین در صنعت آجر بپردازیم. و نیز در این مقاله مروری بر بوی آجرهای مورد استفاده از گذشته تا کنون خواهیم داشت. آجرها در انواع مختلف از جمله لعابی،سفالی، فشاری، نسوز، ماسه آهکی و ماشینی تولید می شوند.

آجر خنک کننده از جدیدترین متریال های آجرها هستند. و این نوع دارای طراحی منحصر بفرد میباشد و تو خالی بودن آن ، نقش بسزایی در تنظیم دمای محیط ایفا مینماید. محققان آمریکایی طراحی آجر های خنک کننده را با بهره گیری از تکنولوژی چاپ سه بعدی به انجام رسانده اند. این نوع از آجرها در ابعاد گوناگون تولید گشته و در دسترس مصرف کنندگان قرار میگیرد.

 در واقع میتوان بیان نمود که آجر خنک کننده نوعی از همان آجر رسی میباشد با این تفاوت که آن از شکل نامنظم برخوردار بوده و جریان هوا را از سطح مقطع نامنظم خود گذر می دهد. جالب است بدانید که اشکال بینظم این نوع از آجر ترکیبی از اشکال مستطیل و مثلث است و مورد امکان گردش هوا را فراهم می نماید. و اگر برروی اگر بر روی این آجرها آب ریخته شود، هوای خنک در بین منافذ به جریان در می آید و دمای خانه تا حد زیادی کاهش پیدا می نماید.

 

ویژگی های آجر سفال خنک کننده:

  • زمانی که شما از آجرهای خنک کننده استفاده مینمایید میتوانید هزینه های سیستم های تهویه خود را به حداقل ممکن برسانید و کاهش هزینه قابل توجهی به جهت سرمایش و گرمایش ساختمان کاهش داد. این نوع از آجر سفال ها به دلیل طراحی خاصی که دارند ساختمان را بدون صرف هیچ گونه هزینه اضافی در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارند.
  • آجرهای سنتی از نظر زیبایی مورد پسند همه نبوده و بسیار ساده هستند و بیشتر در سفت کاری ساختمان کاربرد دارند ولی آجرهای خنک کننده به دلیل شکل ترکیبی و نامنظم از زیبایی خاصی برخوردار بوده و نیاز به زیباسازی نخواهند داشت.
  • نحوه چیدمان این آجر سفال ها به صورت منظم و روی هم می باشند و نحوه ملات های روی آن ها آسان است.
  • وجود منافذ موجود در این آجرها امکان گردش هوا را مهیا میسازد.
  • یکی از مواردی که تاثیر زیادی برای پایداری انرژی در ساختمان انجام میدهد استفاده از آجر سفال های خنک کننده در ساختمان است.
  • نسبت به آجر سفال و آجر سفال معمولی مدت زمان ساخت پروژه با استفاده از آجر های خنک کننده بسیار کوتاه بوده و چیدمان و نصب این آجرها نسبت به آجر های قدیم بسیار کوتاه تر است، از این رو پروژه ساخت و ساز زودتر به اتمام خواهد رسید.
  • این آجرها هنگامی که در کنار همدیگر قرار می گیرند، زیبایی خاص و بی نظیری را خلق می نمایند که قابل مقایسه با دیگر مصالح ساختمانی نیست.
  • نصب این آجرها به مهارت خاصی نیاز ندارد و به راحتی می توان آن ها را روی هم نصب نمود.
  • قسمت سایبان مانند این نوع آجر ها به نحوی میزان شدت نور خورشید را کاهش می دهد، که در نتیجه گرمای کمتری را منتقل می نماید.
  • به دلیل ساختار این آجر عبور گرما از خارج به داخل ساختمان از این آجر ها طولانی بوده، و به همین دلیل حرارت و گرمای کمتری نیز منتقل می گردد.
0 0 votes
امتیاز به این محصول