بلوک و مشخصات آن

در سال های اخیر صنعت ساختمان با افزایش تولید بلوک های سفالی سبک روبه رو بوده است. آجر سفال ها  با ۳۰ تا ۵۰ در صد سوراخ را آجر سفال ها و بولک های تو خالی می نامند. چنین محصولاتی به منضور وزن مرده ساختمان در دیوارهای خارجی و جدا کننده ها مصرف می شوند. که سرعت ساخت را به طور چشم گیری افزایش می دهد.
بلوک سفالی از شکل دادن(اکسترود کردن)رس و سپس خشک کردن و پختن آن در دمایی معمولا در حدود ۹۵۰ با ۱۱۰۰ درجه سلسیوس ساخته می شود.
هدف دیگر دنبال شده در این بررسی ارائه پیشنهادهایی برای صنعت و تولید کننده گان بلوک های سفالی است تا با ارتقاء خط تولید محصولاتی نوین تولید کنند. که جواب گوی انتظارات متعدد مطرح در زمینه ساخت و ساز امروزی باشد.
در سه ده اخیر صنعت آجر و سفال با تحولات اساسی رو به رو بوده است. در این سالها در کشور های صنعتی آجر سفال های تو پر به تدریج بت آجر سفال های سوراخ دار و بلوک های سفالی جای گزین شدند. مزایای تولید این فراورده ها نصبت به آجر های تو پر متعدد هستند:
• کاهش وزن خاک رس مورد نیاز در واحد حجم و بنا بر این کاهش هزینه های همل و نقل و کم شدن هزینه های آماده سازی خاک رس (خرد،آسیاب و مخلوط کردن و….)
• کاهش تخریب محیط زیست،بر اثر کم شدن میزان مصرف ذخایر خاک رس و استفاده کمتر از زخایر جدید.
• کاهش جرم و باز شدن ساختار سفالی آجر سفال سوراخ دار، و در نتیجه، سرعت بخشیدن به خشک شدن و پخت، کم کردن هزینه سوخت برای این فرایندها و کاهش هزینه تولید برای واحد حجم محصولات.
• تسهیل اکسیده شدن مواد آلی خاک رس با افزایش نسبت سطح به حجم و بنابر این کاهش خطر ایجاد هسته سیاه.
پس لازم است گام هایی برای ارتقاع کیفیت تولیدات داخلی و بهره گیری از فناوری های روز دنیا صورت گیرد.

آجر سفال با بلوک های بهبود مشخصات حرارتی آنها ها صورت گرفته است. در نتیجه تنوع بلوک های تولید شده رو به افزایش است. در برخی از بلوک ها، تمهیدات خاصی برای بهبود عملکرد آن در برابر انتقال حرارت صورت گرفته است. برای این منظور، در بعضی موارد تعداد ردیف حفره ها افزایش یافته است و شکل هندسی بلوک تغییر کرده است.
برآورد ها نشان می دهد که سالیانه حدود ۳۵ میلیون تن خاک برای تولید آجر سفال فشاری و بلوک سفالی در کشور مصرف می شود. از آن جا که معمولا خاک های مورد استفاده برای آجر سفال پزی و تولید بلوک خاک های کشاورزی هستند. برداشت و مصرف خاک ها در سال های متمادی، آن هم برای تولید آجر سفال های با کیفیت نازل، خسارات جبران ناپزیری به منابع طبیعی کشور وارد می کند وبیم آن می رود که در آینده نچندان درو کشاورزی با محدودیت های جدی رو برو شود. ادامه ی این روند مغایر با توسعه ی پایدار کشور است. از این رو باید راه حل ها و فناوری هایی برای جایگزینی آجر فشاری با فراورده های سفالی با کیفیت مناسب تر ارائه شود.
یکی از مؤثرترین روشهایی که در اغلب کشور های صنعتی مورد توجه قرار گرفته است ، مصرف خاک کمتر با اصلاح خواص فراورده های رسی است،در این راستا دو قدم زیر را میتوان در نظر گرفت:
• سبک کردن بدنه ی بلوک؛
• اصلاح هندسه و افزایش تعداد یا حجم سوراخ ها و حفره ها.

 
0 0 votes
امتیاز به این محصول