لزوم عایق صوتی امروزه به امر حیاتی در ساختمان سازی و انواع معماری خیابانی تبدیل شده است، زیرا ایجاد حریم خصوصی به هر نحوی برای انسان ها بسیار حائز اهمیت  می باشد.

لزوم عایق صوتی در معماری خیابانی

مقصود از معماری خیابانی آن است که خانه ها و مغازه ها در امتداد خیابان احداث می شود و این امر به علت ورود اتومبیل به ایران به وجود آمد؛ معماری دوره قاجار ساختمان هایی نهایتا 3 طبقه که همکف آن ردیف مغازه ها ودر طبقات فوقانی ساختمان مسکونی بود و ویترین مغازه ها، تابلوهای تبلیغاتی، بالکن ها و طاق نماهای سنتی، پیاده روها، ردیف درخت وباغچه وجوی های کوچک حاشیه خیابان ها دیده می شد.

در نتیجه در این معماری خانه ها ومغازه ها به صورت خطی ودر امتداد هم در آمدند و تقریبا معماری خانه های ویلایی و ینتی قدیمی به خصوص در شهر های بزرگ از حالت درون گرایی خارج و به حالت برون گرایی تبدیل شدند.

امروزه با رشد جمعیت و افزایش ساختمان های بزرگ که معمولا در هر طبقه بیش از 2 واحد وجود دارد آلودگی صوتی یکی از مهمترین مشکلات می باشد در نتیجه این ساختمان ها نیاز ضروری به عایق صوتی دارند.

عایق صوتی و کارایی آن در زندگی شهری

امروزه به منظور مقابله با صوت های مزاحم می بایست پوششی که عایق صوتی نامیده می شود استفاده کرد؛ عایق های فوم صداگیر مواد جاذب صدایی هستند که سطح فشار صوتی را کنترول می کنند. مواد جاذب متخلخل و سلول باز به کف سلول باز (فوم آکوستیک، فوم ضد صدا) مشهورند.

برخی مواد جاذب

 -فیبر (مانند سلول)

 -پشم معدنی

 -پشم شیشه

-سفال عایق با فوم 5 سانتی

 -فایبرگلاس

 -فوم پلی اتیلن (سلول باز)

 -پانل گچی

 -پنل آکوستیکی

فوم های سلول باز متخلخل جذب کننده نویز بسیار موثر در طیف گسترده ای از فرکانس های متوسط وبالا هستند و در فرکانس های پایین عملکرد فوق العاده چشمگیری دارند. جذب فوم سلول متخلخل توسط عوامل زیر تعیین می شود:

  • اندازه سلول
  • تخلخل
  • ضخامت مواد
  • تراکم مواد

این مواد جاذب علاوه بر عایق صدا، عایق حرارتی های بسیار خوبی نیز می باشند.

عایق صوتی دیوار مشترک

به منظور کاهش صدای مزاحم که در ادارات و ساختمان هایی که بیش از 2 واحد در هر طبقه دارند، عایق صوتی الزامی می باشد زیرا در صورت عدم وجود این پوشش، صداهایی مانند صحبت کردن، تلویزیون، مکالمه تلفنی و… از دیگر واحدها به گوش رسیده و آرامش را مخلتل می سازد.

جهت عایق سازی دیوار مشترک می بایست ابتدا یک دیوار کامل با آجر سفال 10 اجرا شود و سپس از عایق صوتی چسب دار به ضخامت 2-5 سانتی متر استفاده نمود؛ به این حالت که ابتدا یک لایه عایق جاذب صدا را به ضخامت 2تا 5 سانتیمتر را به صورت عمودی بر روی دیوار نصب و در صورت نیاز لایه ی دیوار دوم با آجر سفال 7 یا 10 اجرا می نماییم.

در ساخت های انبوه با توجه به شرایط می توان از آجر سفال 20*20 نیز برای عایق سازی دبوار های مشترک اسفاده مرد

0 0 votes
امتیاز به این محصول