در تولید آجر وجود ناخالصی ها و نمک ها باعث ایجاد بیماری های در آجرها می شود که این بیماری ها به دو دسته تقسیم می شوند که به آن آلوئک و سفیدک می گویند که به همین منظور ما در این مقاله به بررسی انواع بیماری های آجر سفال و راهکارهای اساسی پیشگیری می پردازیم.

انواع بیماری های آجر سفال

 

آلوئک، یکی از بیماری های آجر سفال

یک نوع از  بیماری های آجر سفال و راهکارهای اساسی پیشگیری بیماری آلوئک می باشد. آلوئک به معنای متلاشی شدن بخشی از آجر است که در زمان تولید آجر به وجود می آید . این بیماری زمانی که خشت خام به درون کوره های آجر پزی می رود آهک موجود با CO2  ترکیب می شود و آهک زنده می شود که همین امر باعث باز شدن و شکفته شدن آجر می شود و در اصل آجر تغییر شکل می دهد و  پودری سفید سطح آجرها را می پوشاند.

راهکار پیشگیری از بیماری های آجر سفال مثل آلوئک چیست ؟

در هنگام خرید باید حتما به نوع خاک و مواد افزودنی آجر دقت کنید که جنس آن مرغوب باشد و قبل از استفاده آنها را غرقاب کنید تا در صورت مشاهده آلوئک در نمای ساختمان استفاده نکنید که به همین منظور شما می توانید به صورت آنلاین با کارشناسان شرکت آجرمیهن ارتباط برقرار کنید و مشاوره بگیرید.

سفیدک آجر، یکی دیگر از بیماری های آجر سفال

یکی دیگر از انواع مریضی های آجر سفال و راهکارهای اساسی پیشگیری بیماری سفیدک آجر می باشد که در اثر یک سری فعل و انفعالات شیمیایی در خاک رسی که ناخالصی دارد به وجود می آید . علت اصلی این بیماری ترکیب CO2  با آب باران است که باعث درست شدن اسید کربونیک H2CO3   می شود و این بیماری را در اکثر نماهای آجری ساختمان ها که سفیدک یا شوره است مشاهده می کنید.

در صورت مشاهده انواع این بیماری ها شما می توانید با شرکت آجر میهن ارتباط و راهنمایی بگیرید چون شرکت آجرمیهن از بزرگترین تولید کنندگان آجر در سراسر ایران می باشد و شما می توانید با کیفیت ترین و بهترین آجرهای مرغوب را از این شرکت خریداری کنید تا نمای ساختمان شما دچار سفیدک و شوره نشود.

 

سفیدک آجر، یکی دیگر از بیماری های آجر سفال

انواع سفیدک

سفیدک کلروری

این نوع سفیدک در اثر کلر موجود در آب یا مصالح به وجود می آید که برای جلوگیری از این نوع سفیدک در مراحل تولید آجر یا مراحل ساختمان سازی نباید از آب کلردار نباید استفاده کرد و همین امر باعث پیشگیری از سفیدک می شود.

سفیدک نیتراتی

این نوع سفیدک در اثر وجود واکنش شیمیایی نیترات با آهک و آب ایجاد می شود و برای جلوگیری از این عمل از آهک و آب املاح دار یا آب فاضلاب نباید استفاده کنید و همچنین نباید کودهای شیمیایی و یا فاضلاب با دیوارهای آجری سفالی تماس داشته باشند چون باعث سفیدک نیتراتی می شوند و باعث خراب شدن و شوره زدن دیوار می شود.

سفیدک سولفاتی

این نوع سفیدک در اثر مخلوط شدن آب با گچ به وجود می آید که برای جلوگیری از این سفیدک از گچ نباید استفاده کرد.

سفیدک کربنات

این سفیدک در اثر تبلورشدن اکسید کلسیم در برابر رطوبت ایجاد می شود و برای جلوگیری از این امر باید از آب با کمترین املاح برای درست کردن خشت ها استفاده کنید که این نوع سفیدک با محلول اسیدکلریدریک رقیق از بین می رود.

راهکارهای اساسی پیشگیری از بیماری های آجر سفال

عایق بندی اصولی و اجرای فلاشینگ جلوی رطوبت گرفته می شود. نفوذ آب باران و آب باغچه و گلدان ها به محوطه دیوارهای ساختمان باعث ایجاد شوره و سفیدک می شود. همچنین استفاده از دستگاه تهویه هوا در زمان دوغاب و درست کردن ملات بسیار مهم است ‌. تهیه ملات با کیفیت و استاندارد یکی از راهکارهای اساسی برای پیشگیری سفیدک می باشد . استفاده از لایه های آب بند هم باعث جلوگیری از نفوذ رطوبت می شود. خرید مصالح ساختمانی مرغوب و با کیفیت هم از راهکارهای اساسی پیشگیری این بیماری های آجر سفال می باشد.

راهکارهای اساسی پیشگیری از بیماری های آجر سفال

خرید مواد اولیه مرغوب برای تهیه آجر سفال

انتخاب مواد اولیه در تولید آجر سفال بسیار با اهمیت است چون بهترین خشت ها باعث تولید آجر با کیفیت و مرغوب می شود که به همین منظور شما می توانید به سایت شرکت آجر میهن مراجعه و نحوه خرید این محصولات را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

در صورت مشاهده انواع بیماری های آجر سفال شما می توانید با شرکت آجر میهن ارتباط و از نحوه خدمات و سفارش این محصولات اطلاع حاصل کنید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول