بخشی از مصالح ساختمانی آجراست. از گذشته دور انسانها  برای ساخت دیوار منازل و ساختمان ها ی خود از آن استفاده مینمودند. نسبت به نیاز امروزه سبک ساخت ساختمان های نسل جدید به جهت تیغه چینی و دیوارکشی از آجر سفال مورد استفاده قرار میگیرد. مواد مورد نیاز اولیه خاک رس به صورت مواد خام اولیه است ، که اصلاح به این نوع آجر، که این متریال تولید میشوند به اصطلاح آجرسفال می گویند. 

روشهای تولید آجر سفال:

از انواع آن ها میتوان به آجر صنعتی ، آجر سفال و آجر دست ساز اشاره کرد که هر سه مورد آنها نیز هم اکنون در درجه ای از کیفیت ها تولید شده و به دست مصرف کنندگان میرسد. نوع قالبی از نظر خرید نسبت به آجر سفال هزینه کمتری را در برخواهد داشت در موارد تولید شده قالبی کارمدترین و کم هزینه ترین .خواهد بود. نوع دست ساز سفال توسط اشخاص و با استفاده از قالب های آماده تولید می شود. که گل درابتدا پس از آماده سازی در قالب های ریخته و بعد با تابش نور خورشید خشک می شود. 

آجر صنعتی شبیه به نوع دستی آن از لحاظ رنگ می باشد. تنها تفاوت آن در ویژگی های ظاهری در طرح است. ماده اصلی آجر واقعی خاک رس می باشد ولی تولید کنندگان از مواد دیگری برای ساخت این نوع از آجر استفاده می کنند.

آجر سفال در حالت استاندارد برای ساخت و ساز استفاده می شود. در قدیم  در حدود ۶۰۰۰ سال قبل  به صورت خشت در مقابل آفتاب  به سفال تبدیل می شد. و هم اکنون انواع مختلفی در صنعت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد. از جنس رس یا سیل یا ترکیبی است و در کوره طی مراحلی پخته می شود. تا دوام کافی را بدست بیاورد. کوچکترین واحد ساختمانی از نظر تولید کنندگان آجر باستانی است.

بصورتی که یه شخص براحتی میتواند آن را حمل نماید. در هر کشوری امروزه اندازه آجر در ابعاد متفاوت تولید می گردد، ولی عموما اندازه آن در حدود ۵.۵ × ۹٫۵×۲۰ می باشد.
آجر نسوز نوع دیگری از آجر هستند، که برای تولید  آنها ازدیگهای بخار، کوره های صنعتی و خانگی استفاده می شود . گروهی از مصالح آجرها هستند. که به صورت صنعتی تولید و جایگزین سنگ شده اند. 

0 0 votes
امتیاز به این محصول