برای شناخت انواع آجر سفال باید بدانید آجر سفال از قدیمی ترین مصالح ساختمانی می‌باشد که قدمت آن به ده هزار سال پیش می‌رسد. بقایای کوره‌ های آجر سفال پزی که در شوش و سیلک کاشان قرار دارد نشان دهنده قدمت آجرپزی در ایران می‌باشد. بناهایی نظیر زیگورات چغازنبیل،ایوان مدائن و… در قبل از اسلام و بناهایی مانند مسجد جامع اصفهان و یزد،ارگ تبریز و…بعد از اسلام نشان دهنده مهندسی بسیار پیشرفته ایرانیان در آن زمان و همچنین کاربرد و استفاده استادانه از آجر سفال می‌باشد.

 

انواع آجر سفال از نظر کیفیت

1-آجر سفال باکیفیت مناسب: برای مصارف داخلی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد

2-آجر سفال با کیفیت معمولی: این نوع از آجرها کیفیت پایین تری نسبت به آجر با کیفیت ویژه دارند ولی در نمای ساختمان از دوام قابل قبولی برخوردار هستند

3-آجر سفال با کیفیت ویژه: این نوع از آجرها به علت مقاومت بالایی که دارند در فرش پیاده روها،کانال های فاضلاب و… مورد استفاده قرار می‌گیرند و در برابر یخ زدگی بسیار مقاوم هستند.

 

انواع آجر سفال از لحاظ رنگ

رنگ آجر به عواملی نظیر مواد اولیه بکار رفته در ساخت آجر مربوط می‌شود و آجرهای ماشینی یا فشاری بسته به نوع چیدمان آن در کوره آجرپزی و نحوه آتش زدن آجر دارای رنگ‌های مختلفی می ‌باشند

اگر آجر در نما چینی بکار رود رنگ آن حائز اهمیت است .آجرهای به رنگ زرد کم رنگ که به آن آجر سفید می‌گویند.آجر هایی به رنگ زرد پررنگ که به آن آجر بهی می‌گویند.آجر هایی به رنگ قرمز روشن و قرمز سیر هم در بازار وجود دارد.نوعی آجر ابلق به رنگ زرد و قرمز هم در گذشته در بازار بود به نام آجر بهمنی که در کوره آجرپزی به همین نام تولید می‌شد.

 

کاربرد آجر سفالی

 

انواع آجر از نظر نوع مصرف

آجر معمولی: برای کارهای عمومی ساختمان استفاده می شود در دو نوع ماشینی و دستی تولید می‌شوند.

آجرنما: این نوع آجر به شکلی تولید می‌شود که بدون نیاز به اندودکاری و روکش ،ظاهری زیبا داشته باشد و به روش دستی و ماشینی تولید می‌شود.

آجر مهندسی مرغوب: دارای جسمی متراکم و سخت است و عمدتا در سازه‌هایی با مقاومت تحمل بار زیاد ساخته می‌شود.

 

درجه حرارت پخت آجر بستگی به مواد بکار رفته در ساخت آجر دارد و درجه حرارت مناسب بین 900 تا 1200 است.

 

آجر از لحاظ شکل

آجر توپر:در این نوع آجر حجم سوراخ‌ها از 25 درصد حجم آجر تجاوز نمی‌کند

آجر سوراخ دار:حجم سوراخ هایی که از آجر می‌گذرد از 25 درصد حجم آجر بیشتر است

آجر توخالی:ابعاد سوراخ ها محدودیتی ندارند و حجم سوراخ های آجر از 25 درصد حجم آجر بیشتر است

آجر متخلخل:سوراخ های بسته شده در یک قسمت بیش از 20 درصد حجم آجر است.این آجر به روش پرسی ساخته می‌شود.آجرسوراخ دار و توخالی به روش دکسترودر ساخته می شود.

آجر به شکل مخصوص:دارای شکل هندسی به غیر از شکل معمول خود مکعب مستطیل است.

 

مراحل تولید آجر به چه صورت است؟

در مرحله اول تولید آجر سفال باید مواد اولیه را از زمین استخراج کرده و کیفیت خاک را مورد بررسی قرار دهیم.

در مرحله دوم تولید آجر سفال باید سنگ و کلوخ را از خاک جدا کرده و آسیاب کنند.

در مرحله سوم برای تولید آجرسفالی باید قالب آن را ساخت.

روش اول ساخت آجر سفال به صورت خشک است خاک در قالب فشرده می‌شود درصد رطوبت در آن بسیار کم است.

روش دوم ساخت آجر سفال به صورت تر به این صورت است که خاک را به صورت خمیر می‌کنند و داخل دستگاه قالب گیری گل فرم می‌گیرد بعد توسط دستگاه برش ،برش داده می‌شود در دستگاه خشک کن رطوبت به حد مناسبی می‌رسد و در کوره آجرپزی پخته می‌شود.

در مرحله آخر خشت ها در کوره آجرپزی پخته می‌شود و بعد از این که سرد شد انبار می‌شوند.

 

خرید آجر سفالی

 

مشخصات انواع آجر سفالی تیغه

مشخصات آجر سفال تیغه: سفال های تیغه ای در ابعاد مختلف تولید می‌شود در برخورد به هم صدای زنگ می‌دهد که نشان دهنده توپری آجر و میزان جذب آب کم است ،در مقابل حرارت باید مقاومت قابل قبولی داشته باشد، تغییر رنگ ندهد و خمیری شکل نشود.

سطح رویی آن حفره نداشته باشد و خط و خش نداشته باشد.ابعاد پیچیده نداشته باشه و اضلاع آن کاملا گونیا باشد. بعضی از انواع آجر در تیغه میانی پلی استایرن استفاده می‌شود که در این صورت آجر عایق می‌شود.در هنگام خرید این سفال ها باید دقت کرد سطح کاملا یکدست و یکنواختی داشته باشند ابعاد استاندارد باشد زیرا برخی از دستگاه‌های تولید آجر کیفیت پایینی دارند در نتیجه ضخامت آجر و وزن آن بیشتر می‌شود و کیفیت آجر تولیدی کاهش پیدا می‌کند.

 

کاربرد آجر سفالی

بلوک سفالی فوم دار: دارای یک ردیف سوراخ در مرکز آجر سفالی است که در داخل آن فوم یونولیت قرار می دهند که عایق باشند.

بلوک سفالی سقف: این بلوک ها سبک هستند در سقف تیرچه و بلوک استفاده می‌شوند.

آجر سفال نما: این آجر ده سوراخ گرد هم اندازه در سطح مقطع خود دارند این آجر در نمای ساختمان استفاده می‌شود.

آجر سفال وزن بسیار کمی دارد و نسبت به سایر مصالح ارزان تر است و هزینه های ساخت را بسیار کاهش می‌دهد این آجرها دارای سوراخ هایی هستند که در فصول گرم نقش عایق را در ساختمان ایجاد می کند و موجب می‌شود ساختمان بیش از اندازه گرم نشود .این آجرها عایق صوتی و حرارتی در ساختمان هستند.آجرهای سفالی باعث کاهش وزن کلی ساختمان می‌شود در نتیجه عمر ساختمان بیشتر می‌شود، در مقابل زلزله بسیار مقاوم است و باعث می‌شود فضای داخلی ساختمان بیشتر شود.

انواع آجر در همه نوع آب و هوا سازگاری دارد و همچنین یک محصول سازگار با محیط زیست است.

از دیگر مزایای این نوع از آجر سفالی ها این است که سرعت آجر سفال چینی در آنها بسیار بالاست در کلیه سازه های فلزی و بتنی کاربرد دارند. حمل آن به کارگاه بسیار مقرون به صرفه است و در همه جا به وفور یافت می‌شود و در دسترس است.

اما همه مواد و مصالح ساختمانی در کنار مزایایی که دارند دارای معایبی هم هستند.

احتمال آلوده شدن آجر سفال به آهک در کارخانه که موجب ترک در سطح آن می‌شود.

در هنگام حمل احتمال شکستگی وجود دارد.

برای هموار سازی دیوار سفالی به میزان گچ و خاک بیشتری نیاز داریم.

امکان برش دادن و تبدیل کردن به اندازه‌های کوچکتر سخت است.

آجرها به سه دسته دست ساز ،قالبی و صنعتی تولید می‌شوند که در قیمت گذاری آجر سفال موثر است از دیگر عوامل تاثیر گذار بر روی قیمت آجر سفالی عبارتند از مواد تشکیل دهنده،اندازه و ابعاد،کیفیت آجرها،رنگ آجر و برند آن.

 

تولید آجر سفالی

 

کلام آخر

در همه شهرهای کشور آجر سفال موجود می‌باشد و مزایای بسیاری دارد سعی کنید از آجر با کیفیت خوب استفاده کنید تا هم ساختمانی با مقاومت مطلوب داشته باشید و هم در هزینه ها صرفه جویی کنید

0 0 votes
امتیاز به این محصول