در مراحل ابتدایی برای برنامه‌ریزی ساخت خانه خود هستید و یکی از بزرگ‌ترین تصمیماتی که باید بگیرید این است که از کدام مصالح ساختمانی استفاده کنید. این تصمیمی است که بر زیبایی طراحی، نگهداری مداوم و نمای کلی ساختمان تأثیر می‌گذارد. به‌عنوان یک مصالح ساختمانی، آجرهای سفالی یا بلوک سفالی صدها سال است که مورداستفاده قرار می‌گیرند و به معنای واقعی کلمه، آزمایش خود را پس داده‌اند. قابلیت استفاده از آجر به طرق مختلف، سهولت ساخت و خواص جرمی حرارتی برتر آن، ارزش آن را برای خانه شما نشان می‌دهد.

معرفی انواع بلوک سفالی

آجر سفالی یک مصالح ساختمانی بسیار محبوب است که در ساخت سازه‌های مسکونی، تجاری و صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد و از مخلوط کردن خاک رس با آب و سنگ‌دانه‌ای مانند ماسه برای جلوگیری از انقباض و حجیم شدن ساخته می‌شود. گل به قوام نسبتاً غلیظی می‌رسد، به شکل فشرده در می‌آید و در کوره‌ای در دمای ۱۸۳۲ درجه فارنهایت (۱۰۰۰ درجه سانتی‌گراد) پخته می‌شود. کارخانه‌های مدرن بلوک سفالی می‌توانند سالانه میلیون‌ها بلوک تولید کنند.

منبع دیگر بلوک سفالی بازیافت است. هنگامی که سازه‌های آجری تخریب می‌شوند، آجرهای دست‌نخورده به طور معمول جمع‌آوری‌شده و دوباره مورداستفاده قرار می‌گیرند. درگذشته آجر سفالی علاوه بر ساخت‌وساز به‌عنوان سنگ‌فرش نیز استفاده می‌شده است، اما در عصر خودرو ثابت شده است که قادر به تحمل بار زیاد نیست. خیابان‌هایی که در سرتاسر جهان در ابتدا آجری بوده‌اند، با مصالح دیگری جایگزین شده‌اند. البته از سنگ‌فرش آجر سفالی می‌توان در پیاده‌روها به‌عنوان یک عنصر زیبایی استفاده کرد که این کار در بیشتر نقاط دنیا در حال انجام است.

در بسیاری از کشورها، بلوک سفالی به دلیل خواص عایق، جذابیت و دوام آن به‌عنوان مصالح ساختمان موردتوجه قرار می‌گیرد بسیاری از سازه‌های تاریخی، مانند تالار استقلال فیلادلفیا، دارای ساخت‌وساز آجری هستند. بااین‌حال، فقط در سازه‌های تاریخی از بلوک سفالی استفاده نمی‌شود، در ساخت‌وسازهای جدید نیز این مصالح موردتوجه قرار دارند. مانند، ساختمان ایندیپندنس هال با قدمتی کمتر از ۳۰۰ سال که در ساخت آن از بلوک سفالی استفاده شده است. اگرچه در دوران مدرن مواد مختلف دیگری نیز ساخته شده‌اند اما هیچ‌کدام نتوانسته‌اند جایگزین بلوک سفالی شوند.

مکان‌های مورداستفاده بلوک‌ های سفالی

بلوک‌های سفالی به علت داشتن مزایای زیاد در مکان‌های مختلف و زیادی کاربرد دارند. از جمله؛

بلوک به طور گسترده در صنعت ساختمان‌سازی برای اهداف مختلف مانند کف و سقف ساختمان، ساخت تیغه جدا‌کننده بین دو قسمت، دیوار آسانسور و…کاربرد دارد.

از آجرهای مرغوب (کلاس ۱ و ۲) در ساخت ساختمان‌ها، تونل‌ها، سنگ‌زنی و غیره استفاده می‌شود.

برای سازه‌های موقت از آجرهای درجه ۳ و نسوخته استفاده می‌شود.

از بلوک سفالی درجه ۴ در ساخت بتون به‌عنوان سنگ دانه استفاده می‌شود.

آجر همچنین برای اهداف معماری استفاده می‌شود تا ظاهر زیبایی به سازه ببخشد.

مکان‌های مورداستفاده بلوک‌های سفالی

مزایای استفاده از بلوک سفالی

  • باعث حفظ انرژی می‌شوند.
  • عایق گرمایی بسیار خوبی هستند.
  • با بلوک سفالی در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود.
  • دارای قدرت و استحکام بالا هستند.
  • سرعت ساخت‌وساز را بالا می‌برند.
  • برش دادن آسانی دارند، پس تنظیم لوله‌ها آسان است.
  • نیاز به نگهداری و تعمیر ندارند.
  • عمر زیادی دارند.
  • عایق صدا و خواص آکوستیک دارند و تأثیر نویز خارجی را کاهش می‌دهند.
  • دقت و تقارن ابعادی
  • برای مناطق مستعد آتش‌سوزی ایده‌آل هستند.
  • نسبت به بلوک‌های بتونی حدود 60% سبک‌تر هستند.
  • در عین داشتن سایز بزرگ، وزن سبکی دارند.

مزایای استفاده از بلوک سفالی

معایب بلوک‌های سفالی

البته که هیچ ماده ساختمانی بدون ایراد نیست، بااین‌حال معایب بلوک‌های سفالی بسیار کم است.

اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید طوفان در آنجا بسیار رایج است، این بلوک‌ها به‌اندازه بلوک‌های سیمانی در مقابل این طوفان مقاوم نیستند.

همچنین این بلوک‌ها در آب‌وهوای بسیار مرطوب ممکن است، دچار تخلخل شوند.

در مناطقی که احتمال سیل وجود دارد، بهتر است که در قسمت‌های پایین خانه از مواد دیگری به‌جز بلوک‌های سفالی استفاده کنید و این بلوک‌ها را در قسمت بالای خانه به کار ببرید.

 

نتیجه‌گیری

تصمیم‌گیری در مورد مصالح ساختمانی که برای خانه جدید خود استفاده کنید، تصمیم بزرگی است و نباید آن را ساده گرفت. عوامل زیادی وجود دارد که باید در نظر بگیرید تا مطمئن شوید که خانه شما به‌خوبی ساخته شده و ظاهر خوبی دارد. بلوک یک ماده جاودانه و مقاوم در برابر عوامل فرسایشی است، این ماده ساختاری سالم و برای صاحبان خانه ارزش زیادی دارد. مزایایی که ارائه می‌دهد می‌تواند به شما در تصمیم‌گیری برای سال‌های آینده کمک کند.

0 0 votes
امتیاز به این محصول