فواید و به کارگیری بتن های الیافی در صنایع مختلف بسیار زیاد است و قابلیت ها و خواص این الیاف ها باعث مقاومت و استحکام بتن می شود و دارای مزایای بسیار زیادی برای سازه ها می باشد و باعث ایمنی سازه ها می شود به همین منظور ما در این مقاله به بررسی کاربردهای بتن الیافی می پردازیم.

دال های روی بستر

از کاربردهای بتن الیافی استفاده در دال های بستر می باشد . این نوع دال دارای ضخامت بین ۶۰ تا ۷۵ درصد دارند که با استفاده از بتن الیافی ضخامت این بتن ها به ۲۰ تا ۶۰ درصد نازکتر اجرا می شود و از ضخامت کم می شود . بیشتر این بتن الیافی برای پوشش باند فرودگاه ها ، محل عبور و مرور اتوبوس و کامیون های سنگین و تانکرها و غیره کاربرد دارد که این الیاف در بتن ها در برابر خستگی خمشی مقاومت نشان می دهد.

عرشه پل ها

یکی از کاربردهای بتن الیافی استفاده آن در عرشه پل ها می باشد . معمولا استفاد4ه از نمک های یخ زدا باعث به وجود آمدن ترک روی پل ها می شود که بتن الیافی از گسترش این ترک ها جلوگیری می کند.

تیرها

بتن های الیافی برای تیرهای کوچک که ۳۵×۱۰×۱۰ سانتی متر هستند و جزو اعضای فرعی سازه هستند بسیار کاربرد دارد و در خمش تیرها که آرماتور در آن استفاده شده است و با استفاده از معادلات و فرمول های ارائه شده باعث افزایش مقاومت کششی تیرها می شود.

اتصالات تیر -ستون

یکی دیگر از کاربردهای الیاف بتنی استفاده از اتصالات تیر و ستون است که مقاومت آن را در برابر زلزله با استفاده از الیاف فولادی به جای میلگرد افزایش می دهد و باعث می شود که مقاومت ، نرمی و جذب آن بیشتر می شود.

بیشتر بخوانید:مقایسه آجر سفال و آجر بتنی

برش در تیرها

استفاده از برش الیافی ظرفیت برشی تیرهای بتنی را افزایش می دهد و از این الیاف مزایای بسیاری به جای میلگرد و یا خاموت های قائم دارد که شامل این موارد است:

الیاف در کل حجم بتن به صورت یکنواخت و یکسان توزیع می شود که باعث تقویت بتن و اثر آن از میلگردها بیشتر است .

مقاومت کششی در این بتن ها افزایش پیدا می کند.

مقاومت برشی اصطکاکی هم افزایش پیدا می کند.

بتن در دال ها

یکی دیگر از کاربردهای بتن الیافی مقاومت برشی دال ها است که آن را افزایش می دهد یعنی با افزودن الیاف فولادی قلاب دار به آرماتورها در دال های بتنی مقاومت برشی آن افزایش پیدا می کند.

بیشتر بخوانید:بتن الیافی

شاتکریت

بتن الیافی دارای الیاف فولاد در ساختن سازه های گنبدی شکل ، پایداری سنگریزه ها ، تعمیر بتن های خراب و فرسوده ، پوشش دادن و همینطور فرسایش در اثر کاویتالسیون برای استفاده از آبروهای خروجی نهرها ، سدها ، حوضچه ها و غیره استفاده می شود.

کاربردهای دیگر بتن الیافی

از دیگر کاربردهای بتن های الیافی به خصوص فولادی برای پیاده روها ، پوشش سدها ، حفاظت از مواد منفجره ، ساختن سازه های پیش ساخته ، پناهگاه ها ، باند فرودگاه ، رفت و آمد ماشین آلات سنگین ، تانک های ذخیره ، کف سازی کارخانه های صنعتی ، پایگاه های نظامی ، ساختن تونل ها ، ساختمان سازی ، ساختمان راکتورهای اتمی ، پایدار سازی شیب های سنگی ، ژنراتورهای دیزلی و توربینی و شمع های ضربه گیر، کف پارکینگ های طبقاتی ، سوله های تولیدی و انبار و غیره می باشد پس می توان گفت که الیاف بتنی بسیار کارآمد و مفید هستند و در اکثر صنایع از آنها استفاده می شود.

قیمت الیاف بتنی

الیاف بتنی باعث افزایش مقاومت کششی و سایشی بتن می شود و بسیاری از افراد متخصص از این محصول در صنایع مختلف استفاده می کنند و قیمت بتن الیافی در کنار سهولت در کارها و اجرای سریع بسیار مقرون به صرفه است پس استفاده از این نوع بتن ها بسیار مناسب می باشد  و به همین منظور شما می توانید به سایت شرکت آجرمیهن مراجعه و نحوه قیمت این الیاف بتنی را مشاهده نمایید.

سخن پایانی

کاربردهای بتن الیافی بسیار زیاد است و در صنایع مختلف با خصوصیات مکانیکی و فیزیکی از این بتن ها استفاده می شودکه باعث ایمنی و مقاومت بتن می شود و به همین منظور شما می توانید با شرکت آجرمیهن ارتباط و از نحوه سفارش این محصولات اطلاع حاصل کنید.

0 0 votes
امتیاز به این محصول